پرسش سنج

پرسشنامه سنجش بخشش در خانواده(پولارد، اندرسون، اندرسون و جنینگز ؛۱۹۹۸)

پرسشنامه سنجش در خانواده

پرسشنامه سنجش بخشش در خانواده توسط پولارد، اندرسون، اندرسون و جنینگز (۱۹۹۸) تهیه و توسط سیف و بهاری، (۱۳۸۲) ترجمه شده است. این مقیایی، متشکل از 40 ماده بوده و از دو بخش تشکیل شده است. ۲۰ ماده اول آن به روابط خانواده اصلی و ۲۰ ماده دیگر به روابط زناشویی فعلی مربوط است، نمره گذاری مقیاس مذکور بر روی یک مقیاس لیکرتی 5 درجه ای، از(1 هرگز) تا (5 تقریبا همیشه) صورت می گیرد. کسب نمره بالا در این آزمون نشان دهنده میزان بخشش بالا است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

بخشش در خانواده: بخشودن و بخشش یک فضیلت اخلاقی است که در برابر خطای دیگران انجام می شود و قابل آموزش دادن است (انریگت، ۲۰۱۱ ص ۲۸).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

بخشش در خانواده: در فایل حاضر، منظور از بخشش در خانواده نمره ای است که فرد از پرسشنامه ی بخشش در خانواده اندرسون و جنینگز (۱۹۹۸) که توسط سیف و بهاری، (1382) ترجمه و تدوین شده است، کسب می کند که دارای 40 ماده می باشد که بر روی یک پیوستار از هرگز تا تقریبا همیشه درجه بندی می شود.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع سوالات

بخشش در خانواده

(پولارد، اندرسون، اندرسون و جنینگز ؛۱۹۹۸)

1-40

بخشش در خانواده

بايد اين حقيقت را بپذيريم که همه ي انسان ها خطا مي کنند و هيچ کس بي عيب نيست. بنابراين زن و شوهر جوان بايد با اغماض و گذشت با يکديگر رو به رو شوند و سعي کنند خطاي خود را بپذيرند و از ايراد گرفتن و حساسيت نشان دادن به برخي از رفتارها خودداري نمايند. دانشمندي توصيه کرده است که پيش از ازدواج چشم ها را خوب باز کنيد و بعد از ازدواج کمي چشم ها را روي هم بگذاريد.

همگان خوب مي دانند که ميان انسان ها تفاوت هاي فردي حاکم است. و هيچ گاه انديشه ها، احساسات و سليقه هاي دو نفر شبيه هم نيستند، لذا ضرورت زندگي مسالمت آميز ايجاب مي کند هر يک از زوجين از بخشي از نظرات و سليقه هاي خود، صرف نظر کند و انعطاف پذير باشد؛ همچنين ضرورت دارد شوهر يا زن به خواسته ها و نيازهاي طرف مقابل احترام بگذارد و آنها را رعايت کند و هنگام بروز مسايلي که موجب درگيري مي شود طريق گذشت و چشم پوشي را پيشه کند »

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]