پرسش سنج

پرسشنامه سرسختی شغلی (مورنو جیمز و همکاران؛2014)

سرسختی شغلی

پرسشنامه سرسختی شغلی توسط مورنو جیمز و همکاران در سال 2014 ساخته شد وپرسشنامه دارای 17 سوال در سه بعد کنترل، چالش و تعهد را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط اکبری و همکاران(1394) اعتباریابی شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

سرسختی شغلی: عبارت است از ترکیبی از باور ها در مورد خویشتن و جهان که از سه مؤلفه تعهد ، کنتر ل و مبارزه جویی تشکیل می شود (کوباسا  ، 2014). بنابر تعریفی که توسط اسنایدر  (2012) در مورد سرسختی ارائه شده است و همچنین مورد توافق همگان قرار دارد؛ سرسختی “مجموعه و منظومه ای از ویژگی های شخصیتی است که به عنوان منبع مقاومت در برابر رویدادهای استرس زای زندگی عمل می­کند”. علاوه بر این افراد سرسخت سه مشخصه اساسی دارند، که مجموع آن ویژگی سرسخت بودن را منجر می­شود:  (الف) هدفمند بودن و تعهد عمیق به مردم و فعالیت هایی که انجام می دهند و مسئولیت هایی که بر عهده می گیرند (ب) احساس کنترل داشتن بر وقایع و رویدادهای پیرامون خود، و نیز (ج) توانایی در نظر گرفتن تغییر و دگرگونی ها به عنوان یک چالش معمول.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد سرسختی شغلی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 17 سوال پرسشنامة سرسختی شغلی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
کنترل (مورنو جیمز و همکاران؛2014)

3، 6، 9، 12 و 15

چالش

(مورنو جیمز و همکاران؛2014) 2، 5، 8، 11، 13 و 17
تعهد (مورنو جیمز و همکاران؛2014)

1، 4، 7، 10، 14 و 16

تعریف سرسختی شغلی

سرسختی شغلی به عنوان مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی، منبعی از مقاومت و محافظت است.

سرسختی  روانشناختی سازه ای است که به عنوان یک ویژگی شخصیتی و با نقش موثر خود در تعدیل پیامدهای استرس، مطالعات گسترده ای را تا کنون به خود اختصاص داده است (عظیم ، 2010). فلاسفه و دانشمندان علوم اجتماعی در طول سالها تحقیق، افراد بسیاری را مشاهده کردند که به دلیل ویژگی های شخصیتی معینی، بهتر با موقعیت های ناخوشایند زندگی، سازگار بودند (شریدان و رادماچر ، 1992).

در فرهنگ عامه نیز افرادی هستند که با صفاتی چون «مقاوم» و «صبور»، شناخته می شوند، این افراد ظاهراً بهتر از سایرین، مشکلات را تحمل می کنند و دیرتر از پای در می آیند. تا سه دهه اخیر، پژوهش های بسیار اندکی در زمینه ویژگی های شخصیتی (رفتاری و شناختی) چنین افرادی انجام شده بود. چرا که تا قبل از دهه 80، بیشتر پژوهش ها (مانند هولمز وراهه ، 1976) روی علل استرس، تغییرات و بحران های زندگی و ارتباط آنها با سلامتی جسمانی و روانشناختی تمرکز داشت.

پرسشنامه مدیریت منابع انسانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]