پرسشنامه مدیریت دانش فونگ و همکاران(2009) : اهداف مدیریت دانش طیف وسیعی از اهداف استراتژیک و نتایج عملیاتی را در بر می گیرد که با هدف استفاده از دانش سازمانی برای هدایت نوآوری، افزایش تصمیم گیری، بهبود عملکرد و حفظ مزیت رقابتی انجام می شود. در اینجا مروری دقیق و جامع از اهداف مدیریت دانش آورده شده است:
1. ایجاد دانش و نوآوری:
– پرورش فرهنگ یادگیری مستمر، ایده پردازی و نوآوری در سازمان.
– تشویق به توسعه دانش، بینش و راهحلهای جدید که به بهبود محصول/خدمات، بهبود فرآیندها و تمایز بازار کمک میکنند.
2. اشتراک دانش و همکاری:
– تسهیل تبادل تخصص، بهترین شیوه ها و درس های آموخته شده در میان کارکنان، تیم ها و بخش ها.
– ترویج همکاری متقابل و به اشتراک گذاری دانش برای از بین بردن سیلوها، افزایش قابلیت های حل مسئله و افزایش چابکی سازمانی.
3. حفظ و انتقال دانش:
– جذب و حفظ تخصص، بینش و دانش سازمانی مهم برای کاهش تاثیر جابجایی کارکنان و اطمینان از تداوم در زمینههای کلیدی عملیات.
– اجرای فرآیندهایی برای انتقال دانش ضمنی از کارکنان باتجربه به افراد جدید استخدام شده یا کارکنان کم تجربه برای حفظ دانش ارزشمند سازمانی.
4. پشتیبانی تصمیم و حل مسئله:
– امکان دسترسی به دارایی های دانش مرتبط، قابل اعتماد و به روز برای حمایت از تصمیم گیری آگاهانه در تمام سطوح سازمان.
– تجهیز کارکنان به منابع دانش لازم برای رسیدگی به چالش های پیچیده، حل و فصل کارآمد مسائل و بهره برداری از فرصت های نوظهور.
5. یادگیری و سازگاری سازمانی:
– سازمان را قادر می سازد تا از تجربیات، موفقیت ها و شکست های گذشته درس بگیرد تا بهبود مستمر و سازگاری را پیش ببرد.
– درس های آموخته شده از پروژه ها، ابتکارات، و پویایی بازار را برای اطلاع از استراتژی ها، تاکتیک ها و رویکردهای عملیاتی آینده به دست آورید.
6. مزیت رقابتی و تمایز بازار:
– استفاده از دانش سازمانی برای توسعه قابلیت های منحصر به فرد، مالکیت معنوی و تخصص که سازمان را از رقبا متمایز می کند.
– از دارایی های دانش برای ایجاد محصولات/خدمات نوآورانه، ارتقای تجربیات مشتری و ایجاد شهرت برای رهبری فکری در صنعت استفاده کنید.
7. کارایی و اثربخشی عملیاتی:
– فرآیندهای تجاری، گردش کار، و وظایف دانش فشرده را از طریق استفاده مؤثر از شیوه های مدیریت دانش ساده کنید.
– کاهش افزونگی، به حداقل رساندن خطاها و بهینه سازی تخصیص منابع با اطمینان از دسترسی کارکنان به دانش مناسب در زمان مناسب.
8. مدیریت سرمایه فکری:
– شناسایی، پرورش و استفاده از سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای در سازمان برای به حداکثر رساندن ارزش دارایی های فکری آن.
– توسعه استراتژی هایی برای حفاظت از مالکیت معنوی، تقویت تخصص کارکنان و پرورش مشارکت های استراتژیک که پایه دانش سازمان را افزایش می دهد.
9. بینش مشتری و مدیریت روابط:
– از فرآیندهای مدیریت دانش برای به دست آوردن بینش، ترجیحات و بازخورد مشتری برای اطلاع از توسعه محصول/خدمات و بهبود مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنید.
– از دانش مشتری برای شخصی سازی پیشنهادات، پیش بینی روندهای بازار و ارائه ارزش استثنایی به مشتریان استفاده کنید.
10. کاهش خطر و رعایت:
– استفاده از مدیریت دانش برای شناسایی، ارزیابی و کاهش ریسکهای عملیاتی در عین حصول اطمینان از انطباق با مقررات صنعت، استانداردها و بهترین شیوهها.
– ایجاد فرآیندهایی برای ثبت تغییرات نظارتی، روندهای صنعت، و ریسک های نوظهور برای اطلاع رسانی استراتژی های مدیریت ریسک فعال.
با همسویی با این اهداف جامع مدیریت دانش، سازمان ها می توانند سرمایه فکری خود را به طور موثر مهار کنند، فرهنگ یادگیری و نوآوری را تقویت کنند و مزیت رقابتی پایدار در چشم انداز کسب و کار پویای امروزی به دست آورند.
پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه فرآیندهای مدیریت دانش فونگ و همکاران(2009)
پرسشنامه استاندارد فرآیندهای مدیریت دانش توسط فونگ و همکاران در سال 2009 طراحس شد و دارای 38 سوال در 5 بعد می باشد.سوالات بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است (خیلی کم تا خیلی زیاد) و الفای کرونباخ به دست امده بالی 0/70 می باشد.
پرسشنامه اثربخشی اقدامات مدیریت دانش مارکز(2006)
پرسشنامه اثربخشی اقدامات مدیریت دانش توسط مارکز و همکاران در سال 2006 طراحی شد و داری 23 سوال در 6 بعد می باشد.و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده 0/80 می باشد.
پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شخصی محیالدین وآزیروانی (2007)
پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شخصی توسط محیالدین وآزیروانی رد سال 2007 ساخته شد. وپرسشنامه دارای 31 سوال در 6 مولفه (اکتساب، تجزیه و تحلیل، تولید دانش شخصی، ذخیره دانش، تبادل و انتشار دانش، کاربرد) می باشد.