پرسش سنج

پرسشنامه رفتارهای منافقانه (دانایی فرد و همکاران؛1392)

پرسشنامه رفتارهای منافقانه

پرسشنامه رفتارهای منافقانه توسط دانایی فرد و همکاران (۱۳۹۲) ساخته شد. این پرسشنامه شامل سه بعد و 14 گویه است. برای هر گونه مقیاس رفتارهای منافقانه، 5 پاسخ پیشنهاد شده است. به همین دلیل به هر سوال 5 امتیاز تعلق می گیرد. کلیه سوالات از راست به چپ امتیاز شان کاهش می یابد در نهایت فرد نمره ای بین 14 تا ۷۰ به دست می آورد که نمره بالاتر نشانه رفتارهای منافقانه بیشتر است (اعظمی، 1397).

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

رفتارهای منافقانه: رفتارهای منافقانه انجام تلاشی آگاهانه از سوی فرد برای تحت تأثیر قرار دادن افراد دیگر فریبنده با هدف نمایش تصویر خود به عنوان یک فرد اخلاقی است.

ارتباطات فریبکارانه  : منظور از ارتباطات فریبکارانه، این است که کسی بخواهد برای رسیدن به منافع و یا تمایلات و یا خواسته های خویش از طریق ابزار و از راه نیرنگ و یا کلک به آنها دست یابد(درینک  و همکاران ، 2014: ۱).

خودشیرینی : خودشیرینی مجموعه ای رفتارهای استراتژیک می باشد که توسط فرد برای افزایش جذابیت های خویش در نزد دیگران بروز داده می شود (سیبوتراگ ، 2014: 610)

رفتارهای منافقانه: در واقع افراد با رفتارهای منافقانه تلاش می کنند که خودر را اخلاقی تر از آنچه هستند نشان دهند و به این ترتیب با اخلاقی تر نشان دادن خود و نمایش دادن خود به گونه ای نیک، تلاش می کنند که به جایگاه بهتر و مقام بالاتری را دست یابند (هیل و پیلو ، 2014: ۱).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

پرسشنامه استاندارد رفتارهای منافقانه: منظور از رفتارهای منافقانه در این پژوهش میانگین امتیازی است که پاسخگویان از پاسخگویی به سؤالات ۱ تا 14 پرسشنامه دانایی فرد و همکاران (۱۳۹۲) به دست می آورند.

ارتباطات فریبکارانه: منظور از ارتباطات فریبکارانه در این پژوهش میانگین امتیازی است که پاسخگویان از پاسخگویی به سؤالات ۱ تا ۵ پرسشنامه دانایی فرد و همکاران (۱۳۹۲) به دست می آورند.

ناهمگونی شناختی: منظور از ناهمگونی شناختی در این پژوهش میانگین امتیازی است که پاسخگویان از پاسخگویی به سؤالات 6 تا 10 پرسشنامه دانایی فرد و همکاران (۱۳۹۲) به دست می آورند.

خودشیرینی: منظور از خودشیرینی در این پژوهش میانگین امتیازی است که پاسخگویان از پاسخگویی به سؤالات ۱۱ تا ۱4 پرسشنامه دانایی فرد و همکاران (۱۳۹۲) به دست می آورند.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
ارتباطات فریبکارانه (دانایی فرد و همکاران؛1392)

1-5

ناهمگونی شناختی

(دانایی فرد و همکاران؛1392) 6-10
خودشیرینی (دانایی فرد و همکاران؛1392)

11-14

 

پرسشنامه مدیریت رفتار سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]