پرسشنامه رفتار مصرف کننده توسط لرمندر سال 2006 ساخته شده است که از 6 گویه و 2 خرده مقیاس ادب مثبت (3 سوال) و ادب منفی (3 سوال) تشکیل شده است که به منظور سنجش میزان رفتار مودبانه و شکایت آمیز مصرف کننده بکار می رود.
تعریف مفهومی پرسشنامه:
رفتار مصرف کننده:
پرسشنامه استاندارد رفتار مصرف کننده به معنای مطالعه فرایندهای مربوط به انتخاب، خرید، استفاده و یا دور انداختن (کنار گذاشتن) (Dispositiion) محصولات، خدمات، افکار، و یا تجارب از سوی افراد برای برطرف کردن نیاز ها و امیال (Desire) است.
تعریف عملیاتی :
در این پژوهش منظور از نمره استاندارد رفتار مصرف کننده نمرهاي است كه فرد به سوالات 6گویه ای پرسشنامة میدهد .
مولفه های پرسشنامه:
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
ادب منفی |
1 تا 3 |
ادب مثبت |
4 تا 6 |
تعریف رفتار مصرف کننده
به عقیده مایکل سولومون ، رفتار مصرف کننده زمینه گستردهای را پوشش میدهد. رفتار مصرف کننده به معنای مطالعه فرایندهای مربوط به انتخاب، خرید، استفاده و یا دور انداختن (کنار گذاشتن) (Dispositiion) محصولات، خدمات، افکار، و یا تجارب از سوی افراد برای برطرف کردن نیاز ها و امیال (Desire) است.
همچنین طبق نظر موون و مینور، تعریف رفتار مصرف کننده چنین است: «مطالعه واحد های خرید کننده و فرایند های مبادله که شامل اکتساب، مصرف و دور انداختن کالاها، خدمات، تجارب و ایده ها است». نخستین مفهوم در این تعریف، واژه مبادله (Exchange) است که در نقش عنصری بنیادی در رفتار مصرف کننده در نظر گرفته میشود. همچنین در این تعریف به جای واژه مصرف کننده از واژه واحد خرید (Buying Unit) استفاده میشود؛ زیرا خرید یا بهوسیله افراد و یا بهوسیله گروه ها انجام میشود.
در تعریف فوق، فرایند مبادله شامل مجموعه ایی از مراحلی است که با اکتساب کالا یا خدمت شروع شده، با حرکت به سمت مصرف ادامه مییابد و با کنار گذاری آن تمام میشود. مرحله کنار گذاری یا دور انداختن (Disposition Phase) به این موضوع اشاره دارد که مصرفکنندگان پس از پایان استفاده از کالا با آن کالا چه میکنند. همچنین میزان رضایتی که مصرفکنندگان پس از خرید کالا یا خدمت تجربه کردهاند را بررسی میکند. برای مثال، یکی از مسائل مهمی که پزشکان و بیماران با آن روبرو هستند، میزان رضایت کسب شده از رویه درمان است.
دیدگاهها (0)