پرسش سنج

پرسشنامه مدیریت استراتژیک منابع انسانی (چانگ و هانگ؛2005)

پرسشنامه مدیریت استراتژیک منابع انسانی

پرسشنامه مدیریت استراتژیک منابع انسانی توسط چانگ و هانگ در سال 2005 طراحی شده است. پرسشنامه شامل 14 سوال و در 6 مولفه طراحی شده است. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد تا خیلی کم) طراحی شده است و الفای کرونباخ به دست آمده 0/88 می باشد

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

هدف از مدیریت استراتژیک منابع انسانی در شرکت‌ها، کمک به کارکنان در جهت رفع نیازها و همچنین پیش‌برد اهداف شرکت است. مدیریت منابع انسانی (Human resource management)، یا (HRM) با جنبه‌های تجاری مربوط به کارکنان در ارتباط است. این جنبه‌ها شامل پرورش، مزایا، استخدام، اخراج و مسائل سازمانی می‌شود. همچنین واحد منابع انسانی به مسائل مربوط به تعطیلات، مرخصی، اطلاعات مربوط به خدمات درمانی و مشوق‌های کاری رسیدگی می‌کند.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

پرسشنامه استاندارد مدیریت استراتژیک منابع انسانی: در این تحقیق مدیریت استراتژیک منابع انسانی در ابعاد: آموزش و توسعه نیروی انسانی، استخدام با دقت، ارتباط موثر با کارکنان، توسعه مدیریت، برنامه های کاری منعطفو فرصت های شغلی برابرمی باشد که در قالب پرسشنامه استاندارد ارائه شده توسط چانگ و هانگ(2005) مشتمل بر  14 سوال بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت سنجیده خواهد شد.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
آموزش وتوسعه نیروی انسانی چانگ و هانگ(2005)

1-4

استخدام با دقت

چانگ و هانگ(2005) 5-6
ارتباط موثر با کارکنان چانگ و هانگ(2005)

7-8

توسعه مدیریت

چانگ و هانگ(2005) 9-10
برنامه های کاری منعطف چانگ و هانگ(2005)

11-12

فرصت های شغلی برابر

چانگ و هانگ(2005)

13-14

مدیریت استراتژیک منابع انسانی

در مدیریت استراتژیک منابع انسانی تمامی فعالیت‌های مربوط به جذب و استخدام، توسعه، حقوق و دستمزد و همچنین حفظ کارکنان انجام می‌شود، به نحوی که منافع فرد و سازمان درنظر گرفته شود.

بخش منابع انسانی که از طریق مدیریت استراتژیک منابع انسانی سازمان را اداره می‌کند، مستقل و در یک ساختمان کار نمی‌کنند؛ آن‌ها با سایر بخش‌های درون سازمان ارتباط برقرار می‌کنند تا اهداف و وظایف بخش‌های سازمان را بفهمند و سپس استراتژی‌هایی را پیاده‌سازی کنند که با اهداف کلی سازمان سازگار باشد.

در نتیجه، بخش منابع انسانی مقاصد بقیه سازمان را منعکس و پشتیبانی می کند. HRM مدیریت استراتژیک منابع انسانی به عنوان یک شریک در موفقیت سازمان‌ها می‌باشد. HRM از استعداد و فرصت در بخش منابع انسانی استفاده می‌کند تا بخش‌های دیگر قوی‌تر و موثرتر باشند.

اهمیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی

هنگامی که بخش استراتژیک  منابع انسانی برنامه‌های خود را برای استخدام، آموزش، و حقوق و مزایا بر اساس اهداف سازمان توسعه می‌دهد، موجب ایجاد فرصت بیشتر برای موفقیت سازمانی می‌شود.

این رویکرد را با مثالی روشن می‌کنیم: یک تیم بسکتبال را در نظر بگیرید، که بازیکن a بخش منابع انسانی استراتژیک و بازکن b، e و … بقیه بخش‌های سازمان هستند. کل تیم می خواهد برنده بازی توپ شود، و همه آنها ممکن است بازیکنان فوق العاده‌ای باشند، اگر تمامی بازکنان عالی باشند الزاما همیشه برنده نخواهند بود. اگر شما تماشاچی ورزش بوده باشید ، متوجه خواهید شد که پنج بازیکن عالی در بازی موفق نخواهند شد، اگر هر کدام از این پنج بازیکن بزرگ بر روی MVP متمرکز باشند.

پرسشنامه مدیریت منابع انسانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]