پرسش سنج

پرسشنامه رهبری پدرسالارانه(چنگ و همکاران؛2000 )

رهبری خیرخواهانه

پرسشنامه رهبری پدرسالارانه توسط چنگوهمکاران در سال 2000 ساخته شد.پرسنامه دارای 17 گویه طراحی شده استفاده گردید. این پرسشنامه شامل ۳ مولفه می باشد. این ابعاد شامل خیر خواهی، قدرطلبی و اخلاق مداری می باشد. پاسخ ها در تمام ماده های این مقیاس از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم درجه بندی شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

رهبری پدرسالارانه:  شیوه و سبکی از رهبری است که انضباط شديد و اقتدار را با خیر خواهی پدرانه ترکیب می کند (فاره و چنگ، ۲۰۰۰) و شامل ابعاد زیر می باشد:

رهبری خیرخواهانه : اهمیت کل نگر نسبت به رفاه حال زیر دست توسط رهبر تعریف می شود(فاره و چنگ، 2000).

رهبری اخلاق مدارانه : بروز فضائل شخصی ممتاز توسط رهبر تعریف می شود (فاره و چنگ ۲۰۰۰).

رهبری قدرت طلبانه : اقتدار و کنترل نسبت به زیر دستان توسط رهبر تعریف می شود (فاره و چنگ، 2000).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد رهبری پدرسالارانه نمره­اي است كه کارکنان به سوالات16سوال پرسشنامة رهبری پدرسالارانه می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
رهبری خیرخواهانه (چنگ و همکاران؛2000 )

5-1

رهبری اخلاق مدارانه

(چنگ و همکاران؛2000 ) 6-11
رهبری قدرت طلبانه (چنگ و همکاران؛2000 )

12-17

رهبری پدرسالارانه

رهبری خیرخواهانه: در این پژوهش بعد خیرخواهانه از رهبری پدرسالارانه میزان امتیازی است که پاسخگویان از پاسخ به سوالات 5-1 پرسشنامه استاندارد چنگ و همکاران (۲۰۰۳) بدست می آورند. حداقل امتیاز این متغير 5 و حداکثر امتیازآن ۲۰ می باشد و هر چه این میزان بیشتر باشد ادراک کارکنان از بعد خیرخواهانه از رهبری پدرسالارانه بیشتر است.

رهبری اخلاق مدارانه: در این پژوهش بعد اخلاق مدارانه از رهبری پدرسالارانه میزان امتیازی است که پاسخگویان از پاسخ به سوالات 11-5 پرسشنامه استاندارد چنگ و همکاران (۲۰۰۳) بدست می آورند. حداقل امتیاز این متغير ٦ و حداکثر امتیاز آن ۳۰ می باشد و هر چه این میزان بیشتر باشد ادراک کارکنان از بعد اخلاق مدارانه رهبری پدرسالانه بیشر است.

رهبری قدرت طلبانه: در این پژوهش بعد قدرت طلبانه از رهبری پدرسالارانه میزان امتیازی است که پاسخگویان از پاسخ به سوالات 17-12 پرسشنامه استاندارد چنگ و همکاران (۲۰۰۳) بدست می آورند. حداقل امتیاز این متغير ٦ و حداکثر امتیاز آن ۳۰ می باشد و هر چه این میزان بیشتر باشد ادراک کارکنان از بعد قدرت طلبانه رهبری پدرسالانه بیشر است.

پرسشنامه روانشناسی سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]