پرسش سنج

پرسشنامه تعهد حرفه ای مدل (کلایکمن و هنینگ؛ ۲۰۰۰)

تعهد حرفه ای

پرسشنامه تعهد حرفه ای جهت گردآوری داده ها در مورد تعهد حرفه ای از پرسشنامه کلایکمن و هنینگ (۲۰۰۰)، استفاده گردید که از 15 گویه در طیف پنج درجه ای لیکرت (بسیار مخالفم، کمی مخالفم، نظری ندارم، کمی موافقم، بسیار موافقم) مطابق جدول 1 د تشکیل شده است. این پرسشنامه دارای یک بعد می باشد. جدول 2 نحوه توزیع گویه ها در پرسشنامه تعهد حرفه ای را نشان می دهد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد تعهد حرفه ای : فرایندی مستمر است که از طریق آن کارکنان سازمان علاقه مندی خود نسبت به شغل و سازمان و نیز موفقیت و خوشبختی خود را ابراز می دارند (بهرامی، ۱۳۸۷، ص ۳۰).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

تعهد حرفه ای: منظور از «تعهد حرفه ای» در پژوهش حاضر میزان نمره ای است که از پاسخ پاسخگویان به پرسشنامه استاندارد کلایکمن و هنینگ(۲۰۰۰) با ۱۵ سوال به دست می آید. در این پرسشنامه بالاترین نمره ۷۵ و پایین ترین نمره 15 می باشد.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
تعهد حرفه ای مدل (کلایکمن و هنینگ؛ ۲۰۰۰)

1-15

تعهد حرفه ای

تعهد یکی از ویژگی های انسانی است که به نظر می رسد  از ویژگی های فطری انسانها  باشد . تعهدعاملی برای برقراری روابط اجتماعی است . در واقع روابط انسانها با یکدیگر بر پایه تعهد استوار شده است . بدون تعهد رفتار های انسانی معنی و مفهوم خود را از دست می دهند . هر  رفتاری که در  موقعیتی خاص در قبال دیگری صورت می گیرد ، نشانگر تعهدی است که فرد در قبال دیگران دارد .  تفکر عقلانی و منطقی نیز همان است که انسان باید حقوق خویش را بشناسد و حقوق دیگران را نیز رعایت نماید.

تعهد یک مفهوم ذهنی ، عقلانی و منطقی است که انسانها برای عملی کردن اهدافشان و حفظ تعادل ، حیات و دوام نظام اجتماعی بر پایه نیروی خود دوستی ساخته و پرداخته کرده اند .  شکوفایی استعداد تعهد موجب گردیده است که انسان برای حفظ و پرورش آن هنجار هایی را با توجه به موقعیت های مختلف ابداع نماید . بنابر این تعهد یکی از ویژگی های انسانی است که در همه وجود دارد ، اما همه به یک اندازه به آن پایبند نیستند .عوامل متعددی موجب می شود که میزان تعهد در افراد مختلف ، متفاوت  باشد ؛ تحقیقات متعددی در این زمینه صورت گرفته و عواملی همچون رضایت ، اعتقادات دینی ، وجدان ، اخلاق ، فرهنگ ، احساس تعلق ، وضعیت اقتصادی ، شخصیت ، میزان تحصیلات و… بر میزان تعهد افراد دخیل دانسته اند .

پرسشنامه روانشناسی سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]