پرسش سنج

پرسشنامه چابکی سازمانی( شریفی و یانگ ؛2000)

پرسشنامه چابکی سازمانی

پرسشنامه چابکی سازمانی  این پرسشنامه توسط شریفی و یانگ(2000) طراخی و تدوین شده است. این پرشسنامه از چهار بعد سرعت، شایستگی، انعطاف پذیری و پاسخگویی  ایجاد تشکیل شده است، پرسشنامه مذکور  شامل 28 سوال بسته- پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت مي‌باشد،

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد چابک  سازمانی: چابکی به معنای  توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیطی استواژه چابک بیانگر سرعت و قدرت پاسخگویی هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است. سازمان چابک برای درک و پیش بینی تغییرات محیط کسب و کار طراحی شده به ساختاربندی خود می پردازد. از عوامل اساسی که باعث ایجاد و ارتقای چابکی سازمان است می توان آگاهی، انعطاف پذیری و بهره وری را نام برد(قنبری و همکاران، 1393). با توجه به نتایج تحقیقات محققان از جمله شریفی و یانگ2000 چهار قابلیت اساسی را می توان برای چابک  سازی سازمانی در نظر گرفت که عبارت است از:

پاسخگویی: به معنای توانایی شناسایی تغییراتو واکنش سریع و بهره گیری از آن.

شایستگی: مجموعه گسترده از توانایی هاست که بهره وری فعالیت ها را در جهت اهداف و مقاصد سازمان فراهم می کند(شهنای و رجب زاده، 1384).

انعطاف پذیری: عبارت است از توانایی تولید و ارئه محصولات متنوع و دستیابی به اهداف مختلف با منابع و تجهیزات یکسان و شامل انواعی از انعطاف پذیری در حجم و تنوع محصول در شکل و مدل محصول در سازمان و موضوعات سازمانی و همچنین در منابع انسانی و بازار می باشد.

سریع بودن: عبارت است از توانایی انجام دادن عملیات در کوتاهترین زمان و تنها سرعت در ارائه خدمات و محصولت ملاک نیست. بلکه منظور سرعت در انطباق پذیری سازمان در مواجه با تغییرات ناشی از ادراک است(رجب زاده قطری و همکاران، ١٣٩١).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

چابکی سازمانی: منظور از چابک سازی نمراتی است که پاسخ دهندگان از پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی شریفی و ژانگ(2000) کسب می نمایند.

مولفه های پرسشنامه :

ابعاد

تعداد سوال ها شماره سوال ها
سرعت 5

1-5

شایستگی

9 6-14
انعطاف پذیری 10

15-24

پاسخگویی

4

25-28

 

پرسشنامه مدیریت منابع انسانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]