پرسش سنج

پرسشنامه مدیریت تحول گرا (دوکت و مک فارلان؛2003)

پرسشنامه مدیریت تحول گرا

پرسشنامه مدیریت تحول گرا: پرسشنامه استاندارد مدیریت تحول گرا توسط دوکت و مک فارلان (2003) طراحی و اعتباریابی شده است. این پرسشنامه شامل 29 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه بعد مدیریت کاریزماتیک 9 سوال، برای مولفه انگیزش فکری 10 سوال و ملاحظه فردی  10 سوال را مورد سنجص قرار می دهد، این پرسشنامه توسط سوناز(1393) اعتباریابی شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

مدیریت تحول گرا:

مدیریت تعاملی و دو سویه ای که به دنبال ایجاد انگيزه­هاي بالقوه در پيروان و ارضاي نيازهاي بالاتر آنان است (دوکت و مک فارلان، 2003).

الف) مدیریت کاریزماتیک

 سرافرازی، فرهمندی، احترام و وفاداری بی چون و چرای پیروان از مدیریت است که حس آرمانی را انتقال می دهد. نفوذ مطلوب باعث می شود که رهبران به عنوان مدل­هایی از نقش و الگوی رفتار برای پیروان باشند (اوشاگبمي 2004).

ب) انگیزش فکری در کارکنان

افزایش هوشیاری کارکنان و تلاش جهت تشویق و ترغیب آنان برای متعهد شدن به اهداف سازمان و تفکر در مسائل سازمان برای حل آن است (دوکت و مک فارلان، 2003).

ج) ملاحظات فردی مدیر

ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوتﻫﺎي ﻓﺮدي ﭘﻴﺮوان و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺗﻚ ﺗﻚ آﻧﻬﺎ و ﺗﺤﺮﻳﻚ آ­­­ن­ها از ﻃﺮﻳﻖ واﮔﺬاري ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎ ﺑﺮاي ﻳﺎدﮔﻴﺮي و ﺗﺠﺮﺑﻪ آﻧﻬﺎﺳﺖ.  اﻓﺮاد ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ رﻫﺒﺮان ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و رﻫﺒﺮان در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﺷﺨﺼﻲ آﻧﻬﺎ ﻧﮕﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ (اﺳﺘﻮن ودﻳﮕﺮان، 2004).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

مدیریت تحول گرا: نمره که افراد از پرسشنامه استاندارد پاسخگویی به پرسشنامه مدیریت تحول گرا دوکت و مک فارلان (2003)  کسب خواهند کرد.

مدیریت تحول گرا

مدیریت تحول گرا متشکل از رفتارهای معطوف بر سطوح تیمی و فردی است و یکی از غالب‌ترین رویکردها برای شناخت اثربخشی فردی، گروهی و سازمانی است.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه منبع سوالات

مدیریت کاریزماتیک

(دوکت و مک فارلان؛2003) 1-9
انگیزش فکری (دوکت و مک فارلان؛2003)

10-19

ملاحظه فردی

(دوکت و مک فارلان؛2003)

20-29

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]