پرسش سنج

پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی (سینها و سینگ؛1993) (AISS)

پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی

پرسشنامه سازگاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی: این پرسشنامه در صدد است تا دانش آموزان دبیرستانی (گروه سنی 14 تا 18 ساله) با سازگاری خوب را از دانش آموزانی با سازگاری ضعیف در سه حوزه عاطفی، اجتماعی و آموزشی جدا سازد. فرم نهایی این پرسشنامه 60 سوال می باشد (برای هر حوزه 20 سوال). حوزه های این پرسشنامه سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی و سازگاری آموزشی می باشد، این پرسشنامه در پژوهش توکلی(1393) اعتباریابی و مورد تاییر قرار گرفت.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

سازگاری: سازگاري از رفتار مفيد و موثر آدمي در تطبيق با محيط فيزيكي و رواني، به گونه اي است كه تنها با تغييرات محيطي همرنگي نكرده و به پيروي ناهشيار از آن كفايت نكند و خود نيز بتواند بر محيط تاثير گذاشته و آن را به گونه اي مناسب تغيير دهد. انسان سازگار كسي است كه از سلامت رواني برخوردار باشد اما تغييرات فشرده و سريع، معمولاً قابليت سازگاري فرد را به طور جدي زير سوال مي برد و در نتيجه احتمال تضاد، تعارض، استرس و سردرگمي پديد مي آيد(توکلی، 1393).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

سازگاری نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه سازگاری سينها و سينگ(1993) فرم دانش آموزان دبیرستانی بدست می آورد.

مولفه های پرسشنامه :

حوزه های مورد بررسی عبارتند از:

سازگاری عاطفی: نمره بالا نشان دهنده بی ثباتی عاطفی و نمره پایین،  نشانگر ثبات عاطفی است(سوال های 1 تا 20).

سازگار ی اجتماعی: نمره بالا بیانگر سلطه پذیری و عقب ماندگی و نمرات پایین نشان دهنده پرخاشگری است(سوال های 21 تا 40).

سازگاری آموزشی: نمرات بالا نشان دهنده وضعیت درسی و تحصیلی ضعیف و نمرات پایین مخصوص علاقه مندی به تحصیل و مدرسه است(سوال های 41 تا 60).

مولفه

منبع سوالات
سازگاری عاطفی (سینها و سینگ؛1993)

1-20

سازگار ی اجتماعی

(سینها و سینگ؛1993) 21-40
سازگاری آموزشی (سینها و سینگ؛1993)

41-60

پرسشنامه استاندارد سازگاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

سازگاری در واقع قدرت انطباق فرد با شرایط و موقعیت های جدید، دشوار و تجربه نشده است. موقعیتی که طی آن فرد تلاش می کند خود را با آنچه روبه رو شده است وفق دهد و از آن برای طی کردن مرحله ای از رشد بهره ببرد. مریم رامشت روان شناس و مدرس دانشگاه با بیان این مطلب به خراسان می گوید: سازگاری یک رفتار منطقی است که از سلامت و قدرت فرد خبر می دهد؛ به عبارتی هر قدر فرد بتواند خود را با موقعیت های جدید و شرایط تجربه نشده، هماهنگ کند توانمندی و قدرت بیشتری دارد و از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار است.

پرسشنامه علوم تربیتی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]