پرسش سنج

پرسشنامه خوش بینی علمی معلم (براتی؛1393)

پرسشنامه خوش بینی

پرسشنامه خوش بینی علمی معلم دارای ۱۱ سؤال و 3 خرده مقیاس شامل: اعتماد به دانش آموزان و والدین (۴ سؤال)، تأکید علمی (۴ سؤال) و خودکارآمدی معلم (۳ سؤال) هست که بر اساس طیف ۶ گزینه ای از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم توسط هوی و تارتر (۲۰۰۶) تنظیم شده است. این پرسشنامه توسط براتی در سال ۱۳۹۳ ترجمه شده و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. از این رو پرسش هایی که این مؤلفه ها را می سنجند در جدول ذیل (1) گزارش شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد خوش بینی علمی معلم: باوری مثبت در معلمین است مبنی بر اینکه آنها قادرند با تأکید بر تدریس و یادگیری (مؤلفه تأكید تحصیلی)، با اعتماد به مشارکت والدین و دانش آموزان (مؤلفه اعتماد به والدین و دانش آموزان) و با ایمان به ظرفیت و کارآیی خود احساس کارآمدی) در غلبه بر مشکلات و شکست، با تلاش و پشتکار، سبب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شوند (وولفولک هوی و همکاران، 2008).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

خوش بینی علمی معلم: خوش بینی علمی معلم از لحاظ عملیاتی سازهای است که بر اساس نمره ای که دانش آموزان در پرسشنامه ی هوی و تارتر (۲۰۰۶) به معلمشان می دهند، مشخص می گردد.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

شماره پرسش
تأکید علمي

1-2-3-4

اعتماد به دانش آموزان و والدین

5-6-7-8
خودکارآمدی معلم

9-10-11

خوش بینی علمی

روانشناسان معتقدند خوشبینی و بدبینی ، عاداتی هستند که ما از زمان کودکی می‌آموزیم و والدین ما الگو و سرمشقهای ما هستند. به یاد بیاورید هنگامی که در اثر ترکیدن لوله آب ، خانه جدید شما غرق آب شد، پدر شما آه و ناله کرد که ” چرا من چنین خانه بدی را انتخاب کردم؟ ” یا گفت : ” در قرار داد ما تضمین شده که همه چیز بی عیب و نقص باشد، بنابراین من از معمار ساختمان می‌خواهم لوله کشی ساختمان را تعمیر کرده و خسارت بوجود آمده را جبران کند؟” سلیگمن می‌گوید: ” خوشبینی ، یک روش عادی برای توضیح شکستها به خودتان است.”

انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد ، از شرایطی دائمی و ثابت نشأت می‌گیرد: “من در امتحان ریاضی مردود شدم ، چون استعداد یادگیری اعداد و ارقام را ندارم” و اتفاقات خوب ، از شرایطی موقتی ناشی می‌شود: “همسرم امروز به من یک شاخه گل هدیه کرد، چون روز کاری خوبی داشته”. اما انسان خوشبین ، شکست را به عوامل موقتی نسبت می‌دهد “من در امتحان رد شدم چون دقت نکردم” و موقعیتهای مطلوب را به عوامل پایدار؛ ” او برای من گل هدیه آورد، چون مرا دوست دارد.”

 

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]