پرسش سنج

پرسشنامه خودکارآمدی حرفه ای (ریگس و همکاران ؛1994)

پرسشنامه خودکارآمدی حرفه ای

پرسشنامه خودکارآمدی حرفه ای توسط ریگس و همکاران در سال 1994 ساخته شد و پرسشنامه دارای 14 سوال و تک مولفه ای است. و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری شده است  و الفای کرونباخ به دست آمده 80/0می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی‌حرفه‌ای : به قضاوت‌هاي كاركنان در مورد توانايي‌هاي‌ خود، براي سازمان‌دهي و اجراي مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مورد نياز، براي دستيابي به عملكرد سازماني مورد نظر، اشاره دارد (پچاک کوا و همکاران، 2015). موجب رضايت از كار و ترفیعات مي‌شود (فرخنده، 1391)، خودكارآمدي يكي از مهمترين مؤلفه‌هاي كسب موفقيت و سازش يافتگي است بندورا (1993)، پس می­توان گفت خودكارآمدي حرفه­ای يك باور و عقيده در مورد توانايی شخص جهت انجام تجربه‌هاي موفق در رويارويي با مشكلات در سطوح مختلف سازمان است.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور خودکارآمدی حرفه ای نمره­اي است كه کارکنان به سوالات14سوال پرسشنامة خودکارآمدی حرفه ای می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
خودکارآمدی حرفه ای (ریگس و همکاران ؛1994)

1-14

مفهوم خودکارآمدی

مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی بَندورا،روان‌شناس معروف، قرار دارد. نظریه بندورا بر نقش یادگیری مشاهده‌ای، تجربیاتاجتماعی و جبرگرایی تقابلی در رشد شخصیت تأکید دارد (رجبی، ۱۳۸۵).

براساس نظر بندورا، نگرش‌ها، توانائی‌ها و مهارت‌های شناختی هر فرد، تشکیل دهندهچیزی است که سیستمِ خود نامیده می‌شود. این سیستم در چگونگی درکما از شرایط مختلف و چگونگی رفتار ما در واکنش به آن‌ها، نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. خود-کارآیی، بخش مهمی از این «سیستمِ خود» است (رادمان، ۱۳۸۹).

 خودکارآمدی و عملکرد شغلی

انتخاب حرفه ای تحت تاثیر کارآمدی است. در یک تحقیق درباره دانش آموزان دبیرستانی با دو گروه همگن، آنهایی که از خود کارآمدی گسترده تری برخوردار بودند ، دامنه شغلی وسیع تری را در نظر می گرفتند، آنها همچنین از علایق  و رغبت های بیشتری برخوردار بودند. گزارش شده است کارمندان دارای کارایی شخصی زیاد در مقایسه با آنهایی که کارایی شخصی کمی دارند ، هدفهای شخصی عالی تری را تعیین می کنند و تعهد بیشتری به این هدفها دارند

پرسشنامه مدیریت رفتار سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]