پرسش سنج

پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی (تائورمینا؛1997)

پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی

پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی توسط تائورمینا در سال 1997 ساخته شد و پرسشنامه دارای 20 سوال در 4 مولفه می باشد. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد تا خیلی کم) طراحی شده است و الفای کرونباخ به دست آمده 0/93می باشد

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد جامعه پذیری سازمانی: از دیدگاه تلفیقی جامعه پذیری فرایند مستمری است که در آن فرد و سازمان با هم  تعامل کرده و بر هم تاثیر می گذارند. از یک سو فرایند یادگیری است که از آن طریق افراد ارزش ها، هنجارها، شبکه های غیر رسمی و مهارت های مورد نیاز سازمانی را می آموزد. و از سوی دیگر فرایند مدیریتی است که از طریق آن سازمان کارکنان را ملزم به اطاعت و پیروی از ارزش ها، قوانین و رفتارهای مورد انتظار می کند. جامعه پذیری سازمانی به محتوای اشاره دارد که از طریق آن فرد با نقش خاص خود در سازمان سازگار می شوند(سلطانزاده، 1391).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

دریافت آموزش: ميزان دریافت آموزش بر اساس سوال‌هاي 1 تا 5 پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی سنجيده مي‌شود.

تفاهم: ميزان تفاهم بر اساس سوال‌هاي 6 تا 10 پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی سنجيده مي‌شود.

حمایت کارکنان: ميزان حمایت کارکنان بر اساس سوال‌هاي 11 تا 15 پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی سنجيده مي‌شود.

چشم انداز از آینده سازمان: ميزان چشم انداز از آینده سازمان بر اساس سوال‌هاي 16 تا 20 پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی سنجيده مي‌شود.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
دریافت آموزش (تائورمینا؛1997)

1-5

تفاهم

(تائورمینا؛1997) 6-10
حمایت کارکنان (تائورمینا؛1997)

11-15

چشم انداز از آینده سازمان

(تائورمینا؛1997)

16-20

جامعه پذیری سازمانی

جامعه پذیری سازمانی: از دیدگاه تلفیقی جامعه پذیری فرایند مستمری است که در آن فرد و سازمان با هم  تعامل کرده و بر هم تاثیر می گذارند. از یک سو فرایند یادگیری است که از آن طریق افراد ارزش ها، هنجارها، شبکه های غیر رسمی و مهارت های مورد نیاز سازمانی را می آموزد. و از سوی دیگر فرایند مدیریتی است که از طریق آن سازمان کارکنان را ملزم به اطاعت و پیروی از ارزش ها، قوانین و رفتارهای مورد انتظار می کند. جامعه پذیری سازمانی به محتوای اشاره دارد که از طریق آن فرد با نقش خاص خود در سازمان سازگار می شوند(سلطانزاده، 1391).

دریافت آموزش: آموزش می پرسد که کارکنان برای دریافت مهارتهای ارائه شده از سوی سازمان چگونه خود را ارزیابی می کنند(تائورمینا، 2009؛ ص653).

تفاهم: تفاهم می پرسد که کارکنان عملیات سازمان را چگونه درک می کنند(تائورمینا، 2009؛ ص653).

حمایت کارکنان:حمایت کارکنان می پرسد که کارکنان همکاری و پشتیبانی اعضای سازمان را چگونه ارزیابی می کنند(تائورمینا، 2009؛ ص653).

چشم انداز از اینده سازمان: چشم انداز از آینده سازمان می پرسد که کارکنان فرصت ها و پاداش های سازمان را در آینده چگونه ارزیابی می کنند(تائورمینا، 2009؛ ص653).

پرسشنامه مبانی مدیریت سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]