پرسش سنج

پرسشنامه استرس شغلی (هلریگل و اسلوکام؛2000)

پرسشنامه استرس شغلی

پرسشنامه استرس شغلی توسط هلریگل و اسلوکوم (2000)، ساخته شده و میزان استرس فرد در شغلش را اندازه گیری می­کند. این پرسشنامه دارای 3 عامل محیط فیزیکی، تضاد شغل و ابهام نقش است (به نقل از شقاقی، عباسی، عباسی، برزویی، 1390) که هر عامل به ترتیب دارای 3 ، 4 و 3 سؤال می­باشد. اين پرسشنامه دارای پنج گزينه‌ شامل “همیشه”، “معمولاً”، “بعضی اوقات”، “به ندرت” و “هرگز” می­باشد. شیوه­ی نمره‌گذاری این پرسشنامه بدین صورت است که: برای جمع­بندی نمرات به گزینه “همیشه” نمره 10، “معمولاً” نمره 8، “بعضی اوقات” 6، “به ندرت” 4 و “هرگز” نمره صفر تعلق می­گیرد. نمره­گذاری پرسشنامه برای عامل­ها با جمع امتیازهای سؤالات هر عامل و برای کل پرسشنامه جمع امتیاز عامل­ها به دست می­آید. دامنه نمره در اين پرسشنامه عدد 0 تا 100 است. احراز نمره بالا در اين پرسشنامه نشان دهنده­ی استرس بیش از حد در شغل و رضایت شغلی پایین است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

موسسه‌ی ملی امنیت و سلامت شغلیِ ایالات متحده (NIOSH) در پاسخ به «پرسشنامه استاندارد استرس شغلی چیست» می‌گوید: «استرس شغلی، پاسخ‌های فیزیکی و احساسی مضری هستند که وقتی الزامات کار مطابق توانایی‌ها، منابع یا نیازهای کارگر نیست، به وقوع می‌پیوندند. این امر ممکن است به بیماری و جراحت هم منجر شود.»

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور استرس شغلی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 10سوال پرسشنامة استرس شغلی می­دهند

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع سوالات
محیط فیزیکی (هلریگل و اسلوکام؛2000)

1-3

تضاد شغل

(هلریگل و اسلوکام؛2000) 4-7
ابهام نقش (هلریگل و اسلوکام؛2000)

8-10

استرس شغلی

مفهوم استرس شغلی غالبا با چالش اشتباه گرفته می‌شود، اما این مفاهیم یکسان نیستند. چالش به لحاظ فیزیکی و روانی انرژی‌بخش است و به افراد انگیزه می‌دهد تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزند و در شغل‌شان استاد شوند. وقتی افراد بر چالشی غلبه می‌کنند، احساس رضایت دارند و این احساس برای کار سالم و ثمربخش مهم است. وقتی می‌گویند: «کمی استرس برایت خوب است»، غالبا منظورشان چالش است.

پرسشنامه مدیریت رفتار سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]