پرسش سنج

پرسشنامه استاندارد الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک؛2002)

الگوهای ارتباطی خانواده

پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده  جهت سنجش ابعاد خانواده از پرسش نامه کوئرنر و فیتزپاتریک(2002) استفاده  خواهد شد. این پرسش نامه شامل 12  گویه است و به گونه تفکیکی و با استفاده از طیف لیکرت ابعاد خانواده را در قالب دو بعد جهت گیری گفت و شنود(سوال های 1 تا 6) و جهت گیری همنوایی (سوال های 7 تا 12) می سنجد. این پرسشنامه توسط طاهری و همکارانش(1391) مورد استفاده قرار گرفته است. در پژوهش مذکور مشخص شد که پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 گزارش شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

الگوهای ارتباطی خانواده: خانواده واحد اجتماعى ديگرى است که بايد از خانوار تميز داده شود. خانواده براساس روابطى تعريف مى‌شود که – از عمل توالد و تناسل نشأت مى‌گيرد و قانون يا رسومى ناظر آن است. روابط اصلى خانواده رابطه‌هائى است که بين زن و شوهر از يک‌سو و والدين و فرزندان از سوى ديگر برقرار مى‌شود. در تعريف خانواده گفته مى‌شود که ‘نخستين سلول يا واحد زندگى اجتماعى و يک از اساسى‌ترين نهادهاى جامعه است مرکب از زن و مرد که ممکن است کودکانى هم داشته باشند. روابط زناشوئى و خويشاوندى معينى که مورد قبول جامعه است و حقوق و تکاليف افراد نسبت به يکديگر از ويژگى‌هاى خانواده شمرده مى‌شود(صفرپور، 1392).و ابعاد خانواده طرح واره های ارتباط خانواده بر اساس اینکه اعضاء چه چیز به یکدیگر می گویند و چه کار انجام می دهند و این که چه معنا و منظوری از ارتباطات دارند تعریف می شود(طاهری و همکاران، 1391).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

پرسشنامه استاندارد ابعاد خانواده: منظور از ابعاد  خانواده در پژوهش حاضر مقدار  نمره است که فرد از آزمون استاندارد ابعاد خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002)  کسب می کنند.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع سوالات
جهت گیری گفت و شنود (کوئرنر و فیتزپاتریک؛2002)

1-6

جهت گیری همنوایی

(کوئرنر و فیتزپاتریک؛2002)

7-12

پرسشنامه استاندارد الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک؛2002)

پرسشنامه علوم تربیتی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]