پرسش سنج

پرسشنامه مثلث تاریک شخصیت (جانسون و وبستر ؛2010)

پرسشنامه مثلث تاریک شخصیت

پرسشنامه مثلث تاریک شخصیت توسط جانسون و وبستر(2010) در 12 ماده در قالب یک پرسشنامه خود گزارشی تهیه شد که سه صفت شخصیت تاریک ماکیاولیستی، سایکوپاتی و خود شیفتگی را اندازه گیری می کند. این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت از کاملا مخالف (1) تا کاملا موافق (7) پاسخ داده می شود.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

ماکیاولیسم

ماکیاولیست ها برای شهرت خود (چه مثبت و چه منفی) بسیار ارزش قایل هستند و برای حفظ آن تلاش می کنند. همچنین برای رسیدن به اهداف بلند مدت برنامه چینی می کنند و در راه رسیدن به اهدافشان بسیار سنگدل هستند.

خودشیفتگی

افراد خودشیفته به صورت بیمارگونه ای احساس بزرگی و بزرگ منشی می کنند و آن قدر بر خودشان متمرکز هستند که به دیگران و خواسته های آن ها کاملا بی توجه هستند. این افراد معمولا خودشان به خودشان به عنوان رهبران بزرگ و توانا اسناد می کنند. افراد خودشیفته احساس می کنند خیلی مهم و ارزشمندتر از دیگران هستند. اگر کسی ایشان و ارزش هایشان را زیر سوال ببرد معمولا با پرخاشگری واکنش نشان می دهند.

جامعه‌ستیزی

یک عبارت آسیب شناسانه روانشناسی است که با دو نشانه مشخص می شود، ناتوانی در همدلی و درک هیجانات دیگران و دوم فقدان خودکنترلی.

 فقدان خودکنترلی محور اصلی بسیاری از جرایم و جنایات است. افراد جامعه ستیز نمی توانند خواسته های کوتاه مدت خود را کنترل کنند و برای رسیدن به اهداف بلند مدت نمی توانند از آن ها بگذرند.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد مثلث تاریک شخصیت نمره­اي است كه افراد به سوالات 12سوال پرسشنامة مثلث تاریک شخصیت می­دهند

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع سوالات
صفت تاریک ماکیاولیستی (جانسون و وبستر ؛2010)

1-4

صفت تاریک سایکوپاتی

(جانسون و وبستر ؛2010) 5-8
صفت تاریک خودشیفتگی (جانسون و وبستر ؛2010)

9-12

صفات تیره یک موضوع در روانشناسی است که با تمرکز بر سه ویژگی شخصیتی: خودشیفتگی، ماکیاولیسم و اختلالات فکری و روانی است. استفاده از واژه «تاریکی» نشان می‌دهد که افراد با داشتن این صفات دارای ویژگی‌های بدخواهانه هستند

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]