پرسش سنج

پرسشنامه تفکر انتقادی(ریکتس ؛2003)

پرسشنامه تفکر انتقادی

ﻓﺮﻡ ﺍﺻﻠﻲ پرسشنامه تفکر انتقادی توسط ریتکس ساخته شده است. این مقیاس  ﺩﺍﺭﺍﻱ ۳۳ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ۳ ﺯﻳﺮﻣﻘﻴﺎﺱ ﺍﺳﺖ. ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻭﻝ ﺷﺎﻣﻞ ۱۱ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺧﻼﻗﻴﺖ، ﻗﺴﻤﺖ ﺩﻭﻡ ﺷﺎﻣﻞ ۹ ﺳﺌﻮﺍﻝ  ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﻗﺴﻤﺖ ﺳﻮﻡ ﺷﺎﻣﻞ ۱۳ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺗﻌﻬﺪ ﺍﺳﺖ ،كه آزمودني براساس مقياس 5 گزينه اي به آن پاسخ مي گويد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

فاشیون(2010) بیان می دارد که پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی شامل مهارتهای تفسیر کردن، تجزیه و تحلیل کردن، ارزیابی کردن، توضیح و تشریح، خودتنظیمی و استنباط می باشد. آشکارا است که گرایش و تمایل کافی در جهت توسعه و بکارگیری این مهارت ها امری ضروری بوده و تفکر انتقادی بدون تمایل و گرایش به آن صورت نخواهد پذیرفت. وی معتقد است تفکر انتقادی نیازمند شماری از تمایلات و گرایشات بوده و یک متفکر انتقادی نباید صرفا در پی افزایش مهارت های تفکر خود باشدبلکه باید به طور مداوم گرایشات و تمایلات خود را در این زمینه مورد بررسی قرار دهد(بیلینگز و هالستد،2005)

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  نمره استاندارد تفکر انتقادی نمره­اي است كه فرد به سوالات 33 ماده ای  پرسشنامة  یتکس می­دهد

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺧﻼﻗﻴﺖ (ریکتس ؛2003)

1-11

ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﻲ

(ریکتس ؛2003) 12-20
ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺗﻌﻬﺪ (ریکتس ؛2003)

21-33

تفکر انتقادی چیست؟ و چرا مهم است؟

به جرات می توان گفت تفکر انتقادی ضامن پیشرفت زندگی اجتماعی و فردی هر انسانی می باشد. و کسانی که از این مهارت برخوردارند افرادی موفق هستندو البته جامعه ای دارای متفکران انتقادی بیشتری باشد آن جامعه نیز موفق تر و توسعه یافته تر است.

تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical thinking) بر خلاف تصور عموم به معنی انتقاد  یا عیب جویی کردن نیست. 

 تفکر انتقادی، موضوع اکثر بحث ها و اندیشه ها از زمان حیات فیلسوفان یونان قدیم نظیر افلاتون و سقراط بوده است و همچنان به عنوان موضوع بحث در عصر مدرن مطرح می‌شود.

تفکر انتقادی را می توان در قالب توانایی اندیشیدن مستقل و منعطف نیز تعریف کرد.

تفکر انتقادی در برگیرنده مهارت و توانایی هایی است. در صورتی که بتوانیم این توانایی ها را کسب کنیم و البته از آنها استفاده کنیم، می توان گفت دارای تفکر انتقادی هستیم.

پرسشنامه روانشناسی سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]