پرسشنامه بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری پوششی دختران دبیرستانی توسط (جوکار،۱۳۹۳)ساخته شده است که از 30 سوال تشکیل شده است که بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای (خیلی زیاد تا خیلی کم)نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
هدف از تعریف نظری ، تبیین قلمرو و معنای مفهوم است. این تعریف مستند به ادبیات نظری پژوهش است ( ساعی ، 1387 : 75-74 ). تعریف عملی سطح نظری را به سطح تجربی متصل می کند و بین مفهوم نظری و مصادیق تجربی آن ارتباط برقرار می کند. به همین علت به فرآیند تعیین نمودهای عینی و قابل بررسی تجربی برای مفاهیم نظری، تعریف عملی گفته می شود (ازکیا ، 1389 : 213).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد نظارت خانواده: به نحوه برقراری ارتباط بین خانواده (پدر- مادر ) و فرزندان اشاره دارد و تاًثیری که خانواده می تواند با حضور فیزیکی و روانی خود در کنار فرزندان بر آن داشته باشد را به وسیله ی سوال های 1 تا 5 پرسشنامه سنجیده است.
نظارت مدرسه: به تاًثیر و نفوذ کادر آموزشی و دفتری مدرسه بر دانش آموزان اشاره دارد که این متغیر به وسیله سوال های 16 تا 20 پرسشنامه سنجیده شده است.
وابستگی به دوستان: نوع رابطه و وابستگی و صمیمیت فرد با دوستان و میزان تاًثیرپذیری از آنها که این متغیر در سوالات 21 تا 24 پرسشنامه سنجیده شده است.
رسانه های جمعی: فن آوری های نوین ارتباطی که قلمرو وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار می دهند. کشورها به مرور این ابزار اطلاعات، اخبار و برنامه های گوناگونی را پخش می کنند. این متغیر بوسیله سوال های 6 تا 10 پرسشنامه سنجیده شده است.
تحصیلات والدین:
دارا بودن مدرک تحصیلی رسمی از موسسات آموزشی مورد پذیرش دولت ایران می باشد. در پرسشنامه این سوال در بیوگرافی و بصورت تحصیلات پدر و تحصیلات مادر در سطح تربیتی سنجیده شده است.
بعد خانوار: منظور تعداد افرادی است که در کنار هم در یک خانواده زندگی می کنند این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه در سطح فاصلهاي سنجیده شده است.
درآمد خانواده: مقدار پولی که بصورت ماهیانه توسط اعضای خانواده اعم از پدر ، مادر یا دیگر اعضای خانواده کسب می شود. این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه در سطح فاصلهای سنجیده شده است.
پس انداز: مقدار پولی که بصورت ماهیانه پس از کسر مخارج خانواده پس انداز می شود. این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
شغل والدین: به منبع درآمد والدین (پدر- مادر ) اشاره دارد که این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه یصورت شغل پدر و شغل مادر سنجیده شده است.
قومیت: این مفهوم به دیدگاه ها و شیوه های عمل فرهنگی که اجتماع معینی از مردم را از دیگران متمایز می نماید، اطلاق می گردد (گیدنز، 1386 : 278 ). این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
توجه به فرایض مذهبی: به آموزش مسائل مذهبی توسط خانواده ها و اجتماع اشاره دارد و تاًثیری که این آموزش ها می تواند بر نوع پوشش دختران داشته باشد که این متغیر بوسیله ی سوال های 11تا 15 پرسشنامه سنجیده شده است.
محل تولد: زادگاه و محل ولادت افراد پاسخگو را بیان می کند که این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
محل مدرسه: به ناحیه آموزشی اشاره دارد که مدرسه در آن ناحیه قرار گرفته است.منظور 4 ناحیه آموزش و پرورش در شیراز است که در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع | سوالات |
عوامل مرتبط با ناهنجاری پوششی دختران دبیرستانی در شیراز | گيدنز |
1-30 |
پرسشنامه بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری پوششی دختران دبیرستانی
پرسشنامه بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری پوششی دختران دبیرستانی
دیدگاهها (0)