پرسشنامه دانش ضمنی جویا و همکاران(2010) : انتقال دانش ضمنی که به دانش و تخصص ضمنی و ناگفته ای که افراد در اختیار دارند، اشاره دارد، چالش مهمی برای سازمان ها ایجاد می کند. برخلاف دانش صریح، که میتواند به راحتی از طریق مستندسازی و آموزش رسمی، مدون و منتقل شود، دانش ضمنی عمیقاً در تجربیات، بینشها و شهود افراد ریشه دارد. انتقال مؤثر دانش ضمنی در یک سازمان مستلزم یک رویکرد استراتژیک برای جذب، به اشتراک گذاری و استفاده از این دارایی ارزشمند است. در اینجا یک مرور کلی از فرآیند و ملاحظات مربوط به انتقال دانش ضمنی وجود دارد:
1. شناسایی و کدگذاری دانش:
– سازمان ها ابتدا باید دانش ضمنی موجود در نیروی کار خود را شناسایی کنند و تخصص، مهارت ها و بینش افراد را بشناسند. در حالی که تدوین دانش ضمنی ذاتاً دشوار است، میتوان تلاش کرد تا جنبههایی از آن را از طریق داستانسرایی، مطالعات موردی، و شیوههای انعکاسی که تجربیات دنیای واقعی و رویکردهای حل مسئله را برجسته میکنند، به تصویر کشید.
2. جوامع تمرین و اشتراک دانش:
– ایجاد جوامع عملی، که در آن افراد با تخصص و علایق مشابه گرد هم می آیند تا تجربیات و بینش ها را به اشتراک بگذارند، می تواند انتقال غیررسمی دانش ضمنی را تسهیل کند. این جوامع بستری برای گفتگوی باز، یادگیری همتایان و تبادل دانش ضمنی در یک محیط مشارکتی فراهم می کنند.
3. برنامه های مربیگری و کارآموزی:
– جفت کردن کارکنان باتجربه با همکاران کمتر با تجربه از طریق برنامه های آموزشی و کارآموزی می تواند انتقال دانش ضمنی را تسهیل کند. مربیان می توانند دانش ضمنی خود را از طریق تعاملات مستقیم، مربیگری و راهنمایی عملی به منتها منتقل کنند و به مربیان اجازه می دهند از خرد عملی و تخصص مربیان خود بیاموزند.
4. سایه کاری و آموزش متقابل:
– تشویق فرصت های شغلی و ابتکارات آموزشی متقابل، کارکنان را قادر می سازد تا همتایان خود را در نقش ها یا بخش های مختلف مشاهده کنند و از آنها یاد بگیرند. این مواجهه به افراد اجازه میدهد تا بینشهایی در مورد دانش ضمنی مرتبط با وظایف خاص، فرآیندهای تصمیمگیری و رویکردهای حل مسئله به دست آورند که ممکن است به صراحت مستند نشده باشند.
5. بسترهای داستان سرایی و اشتراک دانش:
– استفاده از داستان سرایی به عنوان وسیله ای برای به اشتراک گذاری دانش ضمنی می تواند در به دست آوردن تجربیات، درس های آموخته شده و بهترین شیوه ها موثر باشد. سازمانها میتوانند پلتفرمهایی را برای کارمندان ایجاد کنند تا داستانها، بینشها و خرد عملی خود را به اشتراک بگذارند و اجازه دهند دانش ضمنی در قالب روایتی که با دیگران طنینانداز میشود، منتقل شود.
6. درس گرفتن از شکست و تأمل:
– تشویق فرهنگی که یادگیری از شکست را در بر می گیرد و شیوه های تأملی را تشویق می کند، می تواند انتقال دانش ضمنی را تسهیل کند. با بحث آشکار در مورد چالش ها، اشتباهات و درس های آموخته شده گذشته، افراد می توانند دانش ضمنی ارزشمندی را که به یادگیری سازمانی و بهبود مستمر کمک می کند، منتقل کنند.
7. جذب دانش با فناوری فعال:
– استفاده از پلتفرمهای فناوری برای جذب دانش، مانند ضبطهای ویدئویی، ابزارهای همکاری مجازی، و مخازن دیجیتالی برای اشتراکگذاری غیررسمی دانش، میتواند از انتقال دانش ضمنی در تیمهای پراکنده جغرافیایی و محیطهای کاری از راه دور پشتیبانی کند.
8. سیستم های شناسایی و پاداش:
– شناخت افرادی که به طور فعال در انتقال دانش ضمنی و پرورش فرهنگ اشتراک دانش از طریق سیستمهای پاداش مشارکت میکنند، میتواند کارکنان را تشویق کند تا آشکارا تخصص و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
9. مدل سازی نقش رهبری:
– رهبران درون سازمان نقش مهمی در الگوسازی به اشتراک گذاری دانش ضمنی از طریق اعمال، رفتارها و ارتباطات خود دارند. زمانی که رهبران تجربیات، بینش ها و فرآیندهای تصمیم گیری خود را آشکارا به اشتراک می گذارند، سابقه ای برای اشتراک دانش و همکاری در سراسر سازمان ایجاد می کنند.
با اجرای این استراتژی ها و پرورش فرهنگی که برای انتقال دانش ضمنی ارزش قائل است، سازمان ها می توانند به طور موثری از تخصص جمعی نیروی کار خود بهره ببرند، نوآوری را هدایت کنند و پایه ای پایدار برای یادگیری و رشد سازمانی ایجاد کنند.
پرسشنامه دانش ضمنی
پرسشنامه انتقال دانش ضمنی جویا و همکاران(2010)
پرسشنامه انتقال دانش ضمنی توسط جویا و همکاران در سال 2010 طراحی شد و دارای 13 سوال می باشد..و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 0/70 می باشد.
پرسشنامه اثربخشی اقدامات مدیریت دانش مارکز(2006)
پرسشنامه اثربخشی اقدامات مدیریت دانش توسط مارکز و همکاران در سال 2006 طراحی شد و داری 23 سوال در 6 بعد می باشد.و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده 0/80 می باشد.
پرسشنامه اثربخشی مدیریت دانش اسمیت(2006)
پرسشنامه اثربخشی مدیریت دانش توسط اسمیت و همکاران در سال 2006 طراحی شد . ودارای 50 سوال در 9 بعد می باشد..و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 0/70 می باشد.
پرسشنامه ارزیابی تاثیر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری(LMS) بر مدیریت دانش(KM)(لوئی، 1393).
پرسشنامه ارزیابی تاثیر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری(LMS) بر مدیریت دانش(KM) توسط لوئی در سال 1393 ساخته شد. و دارای 31 سوال در 4 بعد می باشد. و سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحی شده و الفای کرونباخ آن بالای 0/7 می باشد.