پرسش سنج

پرسشنامه الگوی مبادله رهبر – عضو (لیدن و ماسلين؛1998)

الگوی مبادله رهبر - عضو

پرسشنامه الگوی مبادله رهبر – عضو  ,از پرسشنامه مبادله رهبر – عضو لیدن و ماسلين (۱۹۹۸) استفاده شده است. این پرسشنامه دارای ۱۲ گونه است و نمره گذاری پرسشنامه به صورت طيف لیکرت ۷ درجه ای می باشد. به این صورت که برای گزینه های «کاملا مخالفم»، «خیلی مخالفم »، «کمی مخالفم»، «ابی نظرم»، «گمی موافقم ، خیلی موافقم و کاملا موافقم» به ترتیب امتیازات ۱، ۲، 3، 4، 5، 6 و ۷ در نظر گرفته می شود. این پرسشنامه، دارای چهار مؤلفه می باشد که عبارت اند از تأثیر گذاری (سوالات 1-3)، وفاداری (سوالات 4-6)، مشارکت (سوالات 7-9)، و احترام حرفه ای (سوالات 10-12). همچنین، در این پرسشنامه بالاترین امتیاز 84 و پایین ترین امتیاز ۱۲ می باشد که امتیاز بالا نشانگر ادراک کیفیت مبادله رهبر – عضو بیشتر و قوی تر، و امتیاز پایین نشانگر کیفیت مبادله رهبر – عضو پایین تر و ضعیف تر می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

الگوی مبادله رهبر – عضو: الگوی مبادله رهبر – عضو، رویکرد متفاوتی است که بیان می کند از  طریق کیفیت ارتباط متقابل رهبر با عضو، کارآمدی رهبر مشخص می شود. در واقع، الگوی مبادله رهبر – عضو، به کیفیت رابطه ی رهبر و زیر دست اشاره دارد. فرض اصلی در مبادله ی رهبر – عضو این است که رهبران انواع مختلفی از روابط مبادله ای را با زیردستان و پیروانشان برقرار می کنند، و کیفیت این روابط بر نگرش ها و رفتارهای پیروان تأثیر می گذارد (لیدن و ماسلين، ۱۹۹۸، ص 211).

لیدن و ماسلين (۱۹۹۸، ص ۳۸) چهار بعد برای رابطه متقابل رهبر– عضو پیشنهاد کرده اند که عبارت اند از: تأثیر گذاری (علاقه و دوستی)، وفاداری (وفاداری و تعهد متقابل نسبت به یکدیگر)، مشارکت (اجرای کار در ورای آن چه در شرح شغل بیان شده است)، و احترام حرفه ای (احترام به توانایی های حرفه ای یکدیگر).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

پرسشنامه استاندارد الگوی مبادله رهبر – عضو: در این فایل منظور از الگوی مبادله رهبر – عضو، نمره ای است که  دبیران از پرسشنامه الگوی مبادله رهبر -عضو، لیدن و ماسلين (۱۹۹۸)، به دست آورده اند. این پرسشنامه دارای ۱۲ گویه بوده و شامل چهار مؤلفه تأثیر گذاری (3 گویه)، وفاداری (3 گویه)، مشارکت (3 گویه)، احترام حرفه ای (3 گویه)، می باشد.

 مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع

سوالات

تأثیر گذاری

(لیدن و ماسلين؛1998) 1-3
وفاداری (لیدن و ماسلين؛1998)

4-6

مشارکت

(لیدن و ماسلين؛1998) 7-9
احترام حرفه ای (لیدن و ماسلين؛1998)

10-12

 

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]