پرسش سنج

پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شخصی محی­الدین وآزیروانی (2007)

مدیریت دانش شخصی

پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شخصی توسط محی­الدین وآزیروانی  رد سال 2007 ساخته شد. وپرسشنامه دارای 31 سوال در 6 مولفه (اکتساب، تجزیه و تحلیل، تولید دانش شخصی، ذخیره دانش، تبادل و انتشار دانش، کاربرد) می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه مدیریت دانش شخصی

دانش، شبکه ظریف و دقیقی از قطعات اطلاعاتی دارای ارتباط پویا است که در یک محیط خاص یا فضای ذهنی و فرایندهای استفاده از اطلاعات اجرایی، جای می­گیرد. دانش ترکیب سیالی از تجربیات، ارزش­ها، اطلاعات زمینه­ای و بینش و بصیرت کارشناسانه مدون و شکل گرفته است که چارچوبی را برای ارزیابی و ترکیب تجربیات و اطلاعات جدید فراهم می­کند، در ذهن داننده نشأت می­گیرد و به کار برده می­شود (آپشاولکا و وندوف، 2005).

مديريت دانش

مدیریت دانش، به مجموعه­ای از فعالیت­های سازمانی در خلق، کسب، توزیع دانسته­ها و ارتقای به اشتراک­گذاری دانش در داخل سازمان و محیط پیرامون آن اشاره دارد (حسن زاده، 1385). به عبارت دیگر مدیریت دانش، مدیریت سازمان یافته و نظام­مند دانش سازمانی است که شامل فرایندهای تولید، گردآوری، سازماندهی، ذخیره­سازی، انتشار، استفاده و به کارگیری دانش برای تولید ارزش کاری و ایجاد سود رقابتی می­باشد (چوئی و همکاران، 2005).

شکل­گیری دانش (خلق)

 این مؤلفه به توانایی اشخاص در بسط ایده­ها، خلق واقعیت­ها و معناهای جدید و راه­حل­های نوین و مفید اشاره می­کند. شکل­گیری دانش، فرایندی بی­پایان است که شامل خلق اندیشه­های جدید، شناخت الگوهای تازه و ترکیب قواعد جدا از یکدیگر و ایجاد فرایند­های جدید به منظور ایجاد و خلق دانش است (خرقانی، 1385).

سازماندهی دانش

سازماندهی دانش، فرایند محافظت، دسترسی به موقع، استفاده مجدد و به هنگام­سازی مداوم دانش در سازمان می­باشد. این مرحله به ذخیره، ثبت، ضبط و نگهداری دانش در شکل و یا چارچوبی اشاره دارد که پیوستگی اجزای آن را حفظ کند و توسط کارکنان سازمان قابلیت بازیابی و استفاده داشته باشد. در حقیقت سازماندهی دانش، پیش زمینه لازم برای انتقال و تبادل دانش است و با ذخیره و ثبت دانش در قالب اینترانت، پوشه­ها و مانند این­ها پیش قابلیت لازم برای انتقال و تبادل آن را فراهم می­کند (خرقانی، 1385).

 تبادل و انتشار دانش

تبادل دانش، اشاره به شیوه توزیع و گسترش کانال­های دانش در بین اعضای هیأت علمی چون پست الکترونیکی، شبکه داخلی، بولتن و غیره دارد. تبادل دانش عبارت است از حرکت و پخش دانش بین افراد و پایگاه­های دانش به طور مکانیزه و غیر مکانیزه و به صورت دو سویه. در حقیقت بخش عمده­ای از موفقیت مدیریت دانش به تبادل صحیح دانش بستگی دارد و تبادل دانش از فردی به فرد دیگر، از لوازم اساسی چرخه مدیریت دانش اثر­بخش است. انتقال دانش بین اعضای سازمان مستلزم استقرار فرهنگ «تسهیم دانش قدرت است» به جای فرهنگ «دانش قدرت است» می­باشد (حسن­زاده،1386).

کاربرد دانش

کاربرد دانش به بکارگیری دانش، در محل مناسب خود اشاره دارد. کاربرد دانش به این مفهوم است که اندیشه­ها و دانش به ­دست آمده بدون جهت­گیری در مورد این­که چه کسی آن­ها را مطرح کرده است، در صورت مفید و مناسب بودن مورد استفاده قرار گیرد. این حلقه به آمیختن دانش با عمل، یعنی به به کاربستن دانش و انعکاس آن در خدمات و کالاهای یک سازمان اشاره دارد (کاومن، 2004).

مدیریت دانش شخصی

مدیریت دانش شخصی یک چارچوب ذهنی برای سازماندهی و تلفیق اطلاعاتی است که ما، به عنوان افراد، احساس می­کنیم مهم هستند، تا جایی که بخشی از پایه دانش شخصی ما شوند. این چارچوب، استراتژی است برای تغییر شکل آن­چه می­تواند قسمت­های تصادفی اطلاعات باشد به چیزی که می­تواند به طور سازمان یافته به ­کار گرفته شود و دانش شخصی ما را گسترش دهد (بارنس و جانیکی، 2006).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور مدیریت دانش شخصی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات31سوال پرسشنامة مدیریت دانش شخصی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

ابعاد

ضریب پایایی
اکتساب

75/0

تجزیه و تحلیل

71/0

تولید دانش

83/0
ذخیره دانش

71/0

تبادل و انتشار دانش

75/0
کاربرد

79/0

 

پرسشنامه مدیریت دانش

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]