پرسش سنج

پرسشنامه مقیاس ناامیدی بک (BHS)

پرسشنامه مقیاس ناامیدی

پرسشنامه مقیاس ناامیدی بک توسط بک و همکاران در سال ۱۹۷۴ پرسشنامه ناامیدی را به عنوان ابزاری برای اندازه گیری ناامیدی در مرکز شناخت درمانی دانشگاه پنسیلوانیا طراحی کردند و به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی آن، برای نمونه های متنوع از بیماران اجرا نمودند (بک، ویزمن، لستر و تریکسلر، ۱۹۷۴).

پرسشنامه ناامیدی بک شامل ۲۰ جمله صحيحا غلط است که میزان بدبینی فرد را ارزیابی می کند. هر یک از ۲۰ آیتم به صورت یک یا صفر نمره گزاری می شود و نمره کل مجموع نمرات فرد است و محدوده نمرات از ۰ تا ۲۰ است(بک و همکاران، ۱۹۸۵). پرسشنامه ناامیدی بک، پیش بینی کننده قوی از خودکشی احتمالی سه جنبه مهم از ناامیدی را عنوان می کند: احساسات در مورد آینده، از دست دادن انگیزه و انتظارات. افراد با پاسخ به ۲۰ مورد صحیح غلط بیان بدبینی را تصدیق نموده یا بیان خوشبینی را انکار می کنند (پامپیلی و همکاران، ۲۰۱۳).

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد ناامیدی: ناامیدی با احساس و انتظار منفی پایدار درباره آینده، همچنین فقدان انگیزش تعریف شده است و به نظر می رسد که احساس ناامیدی منجر به ارزیابی های منفی بیشتری از موقعیت های جدید و تأثیر گزاری کمتر راهبردهای کنار آمدن گردد (اوسی، اکنلی، کربالاتلو و بلگیلی، ۲۰۰۹).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

ناامیدی: تعریف عملیاتی نامیدی، بر اساس نمره ای می باشد که از تکمیل مقیاس ناامیدی بک (BHS) به دست می آید.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات

نامیدی

(بک و همکاران،1974)

1-20

انواع ناامیدی

1. ناامیدی نکوهیده: یأس از رحمت خدا (قنوط)
یأس دوگونه است: مذموم که قطع امید کردن از علت حقیقی یعنی خداست که این خاص کافران است. یأس ممدوح که قطع امید کردن از علل توهمی مانند نقش و تاثیر مردم، دنیا و ماسوی‌الله در امری است که به احراز آن توصیه شده است.

2- ناامیدی پسندیده (یأس از مردم)
امید و ناامیدی به دو بخش حقیقی و تخیلی تقسیم می‌شود. چنانچه خواسته انسان متکی به علت حقیقی یعنی خدا و صفات و افعال او باشد امیدی حقیقی است و ناامیدی از آن مذمت شده است، ولی اگر توقع انجام خواسته‌ها از ماسوی‌الله مانند انسان‌ها  و موجودات دیگر باشد، توقعی نابجا و تخیلی است و اغلب به شکست منتهی می‌شود، لذا امید به آنها را آرزو گویند و ناامیدی از آن مدح شده است.

پرسشنامه روانشناسی سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]