پرسش سنج

پرسشنامه صميميت زوجين (استفان ووندن بروک و هانس برتمن ؛۱۹۹۵)

پرسشنامه صميميت زوجين

پرسشنامه صميميت زوجين توسط استفان ووندن بروک و هانس برتمن (۱۹۹۵) ساخته شده و از ۵۶ سوال تشکیل شده است و ۵ شاخص درباره صمیمی بودن در ازدواج را می سنجد. برای سنجش گرایش پاسخگویان باتوجه به ترتیبی بودن گزینه ها مناسبترین طیف، طیف لیکرت می باشد.برای هر یک از سوالات ۵ پاسخ، خیلی زیاد ،زیاد، متوسط،کم وخیلی کم درنظر گرفته شده است سپس به هریک از سوالات نمرات ۰تا۴ اختصاص داده شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

ما انسان‌ها در بستری از روابط اجتماعی به دنیا می‌آییم، رشد می‌کنیم، آسیب می‌بینیم و ترمیم می‌شویم. در واقع در همه شرایط ما نیاز به حضور دیگر انسان‌ها و قرار گرفتن در روابط صمیمانه با آن‌ها داریم. صمیمیت به عنوان توانایی ارتباط با دیگران با حفظ فردیت تعریف می‌شود. یعنی فرد به درجه ای از رشد و بلوغ عاطفی می‌رسد تا بتواند به زندگی یک فرد دیگر ورود عاطفی، فکری، اجتماعی، فیزیکی و معنوی داشته باشد؛ بدون اینکه نگران از دست دادن فردیت خودش باشد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد صميميت زوجين نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 56سوال پرسشنامة صميميت زوجين می­دهند

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع سوالات
صميميت زوجين (استفان ووندن بروک و هانس برتمن ؛۱۹۹۵)

1-56

ویژگی‌های یک رابطه صمیمانه

در یک رابطه صمیمانه طرفین در عین داشتن هویت مجزا و مستقل، یک کل متحد را تشکیل می‌دهند. استقلال خود را از دست نمی‌دهند و در یکدیگر ذوب نمی‌شوند. می‌توانند انتظارات و عقاید خود را بیان کنند بدون اینکه ترس از طرد شدن داشته باشند. مسئولیت‌های خود را می‌پذیرند و در پی تغییر دادن فرد مقابل نیستند.

هر دو می‌توانند از وجود هم لذت ببرند، به هم متعهد باشند، چالش‌های پیش رویشان در رابطه را مدیریت کنند و حریم شخصی خود راحفظ کنند. صمیمیت در خانواده باعث می‌شود فرد از همان دوران کودکی توانایی ایجاد چنین رابطه‌ای را پیدا کند

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]