پرسش سنج

پرسشنامه رفتار اخلاقی در سازمان( لوزیر؛2013)

پرسشنامه رفتار اخلاقی در سازمان

پرسشنامه رفتار اخلاقی در سازمان توسط لوزیر در سال 2013 تهیه و تدوین شد .این پرسشنامه مشتمل بر 15 سوال است و در یک مقیاس 4 درجه ای طبقه بندی شده است .هدف از طراحی این پرسشنامه ارزیابی میزان پایبندی افراد به رفتارهای اخلاقی در سازمان می باشد.

تعریف مفهومی  متغیر پرسشنامه :

پرسشنامه استاندارد اخلاق متشکل از مجموعه قوانین حاکم بر چگونگی رفتار مردم با یکدیگر است که افراد متعقل، برای تامین منافع متقابلشان بر سر پذیرش آن توافق کرده اند مشروط بر این که سایرین نیز از ان قواعد تبعیت کنند(هابز، 1651 به نقل از ریچلز،1389).

رفتار اخلاقی عبارت است از مجموعه ای از اعمال و رفتار خاص مورد پذیرش جامعه که از طریق پاداش که به دنبال آن اعمال و رفتار آمده است فرا گرفته شده باشند.جامعه نیز بنابه ضرورت حیات  خود رفتارهای خاص و ارزش های ویژه ای را به عنوان رفتارها و ارزش های اخلاقی معین می کند (کریمی،1387).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  رفتار اخلاقی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 15 گویه ای پرسشنامة رفتار اخلاقی می­دهند.

رفتار اخلاقی

تعریف رفتار اخلاقی

تفاوت کار اخلاقی با کار طبیعی در این است که کار اخلاقی در وجدان هر بشری دارای ارزش است یعنی یک کار ارزشمند و گرانبهاست و بشر برای خود این کار، قیمت قائل است . آن قیمتی هم که برایش قائل است نه از نوع قیمت و ارزشی است که برای کار یک کارگر قائل است که ارزش مادی به اصطلاح ایجاد می کند و استحقاق مبلغی پول یا کالا در مقابل کار خودش پیدا می کند، بلکه یک نوع ارزش مافوق این ارزش هاست که با پول وکالای مادی قابل برابری نیست (مطهری ١٣٧٥).

از نظر شرمرهورن و همکاران، برای این که رفتار یک فرد اخلاقی در نظر گرفته شود سه معیار ذیل باید رعایت شود :

  • معیار حقوق افراد – رفتاری که به حقوق تمام طرف های ذیربط ، احترام بگذارد، یعنی رعایت حقوق اساسی بشر  آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی زندگی خصوصی و برخورداری از دادرسی عادلانه .
  • معیار سود بخشی نتایج – رفتاری که منجر به بهینه نمودن رضایت افراد بیرون و درون سازمان شود، به عبارت دیگر رفتاری که بیشترین نفع را به بیشترین تعداد ممکن افراد برساند .
  • معیار قضاوت عادلانه – رفتاری که قوانین عدالت را محترم شمارد، یعنی با مردم به طور برابر و منصفانه ، نه به صورت مستبدانه، رفتار نماید .

پرسشنامه مدیریت رفتار سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]