پرسشنامه خلق دانش : تولید دانش شامل فرآیندهایی است که از طریق آن اطلاعات، بینش و درک جدید تولید، تایید و منتشر می شود. این شامل ایجاد ایدهها، نظریهها و اکتشافات جدید در زمینههای مختلف تحصیلی از جمله علوم، فناوری، علوم انسانی، علوم اجتماعی و غیره است. تولید دانش یکی از جنبه های اساسی پیشرفت بشر است و نقش مهمی در پیشرفت جوامع، اقتصادها و فرهنگ ها دارد.
اجزای اصلی تولید دانش عبارتند از:
1. تحقیق و پرس و جو: تولید دانش اغلب با تحقیق و تحقیق آغاز می شود، جایی که افراد یا تیم ها به طور سیستماتیک سوالات، مشکلات یا پدیده های خاص را بررسی می کنند. این می تواند شامل مطالعات تجربی، تحلیل های نظری، آزمایش و مشاهده باشد.
2. همکاری و تبادل: تولید دانش اغلب شامل همکاری بین محققان، محققان، کارشناسان و متخصصان است. همکاری بین رشتهای و تبادل ایدهها در حوزههای مختلف به ترکیب دیدگاههای متنوع و تولید راهحلهای نوآورانه کمک میکند.
3. اعتبارسنجی و بررسی همتایان: اعتبار سنجی دانش مستلزم ارزیابی و بررسی دقیق توسط همتایان، کارشناسان و جامعه علمی یا حرفه ای گسترده تر است. فرآیندهای بررسی همتا، کیفیت، قابلیت اطمینان و اعتبار دانش جدید را قبل از پذیرش و انتشار تضمین می کند.
4. اشاعه و ارتباطات: زمانی که دانش تولید و تایید شد، از طریق کانال های مختلف مانند نشریات دانشگاهی، کنفرانس ها، رسانه ها، موسسات آموزشی و پلتفرم های دیجیتال به مخاطبان گسترده تری منتقل می شود. انتشار مؤثر تضمین می کند که دانش جدید به کسانی برسد که می توانند از آن بهره مند شوند.
5. کاربرد و تأثیر: تولید دانش نه تنها در مورد ایجاد بینش های جدید، بلکه در مورد استفاده از آنها برای مقابله با چالش ها و فرصت های دنیای واقعی است. تأثیر تولید دانش را میتوان در پیشرفتهای فناوری، توسعه سیاست، غنیسازی فرهنگی و پیشرفت اجتماعی مشاهده کرد.
6. یادگیری مستمر و سازگاری: تولید دانش فرآیندی مستمر است که مستلزم یادگیری، انطباق و اصلاح مستمر است. اکتشافات جدید اغلب منجر به سوالات و پرس و جوهای بیشتر می شود و چرخه تولید دانش را تداوم می بخشد.
تولید دانش تحت تأثیر عواملی مانند تأمین مالی برای تحقیق، دسترسی به منابع و زیرساخت ها، حقوق مالکیت معنوی، ملاحظات اخلاقی و زمینه اجتماعی-فرهنگی گسترده تر است که در آن رخ می دهد. علاوه بر این، پیشرفتها در فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، روش تولید، اشتراک و دسترسی به دانش را در مقیاس جهانی تغییر داده است.
به طور کلی، تولید دانش فرآیندی پویا و چندوجهی است که نوآوری را به پیش میبرد، تفکر انتقادی را تقویت میکند و به پیشرفت درک و تواناییهای انسان در حوزههای مختلف دانش کمک میکند.
پرسشنامه خلق دانش
پرسشنامه خلق دانش (سانکوسکا ،2013)
پرسشنامه خلق دانش (سانکوسکا ،2013) توسط سانکوسکا ساخته شده است که از8 تشکیل شده است که بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای (کامل مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
پرسشنامه اثربخشی اقدامات مدیریت دانش مارکز(2006)
پرسشنامه اثربخشی اقدامات مدیریت دانش توسط مارکز و همکاران در سال 2006 طراحی شد و داری 23 سوال در 6 بعد می باشد.و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده 0/80 می باشد.
پرسشنامه ارزیابی تاثیر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری(LMS) بر مدیریت دانش(KM)(لوئی، 1393).
پرسشنامه ارزیابی تاثیر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری(LMS) بر مدیریت دانش(KM) توسط لوئی در سال 1393 ساخته شد. و دارای 31 سوال در 4 بعد می باشد. و سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحی شده و الفای کرونباخ آن بالای 0/7 می باشد.
پرسشنامه رضایت از مدیریت دانش (بکرا-فرناندز و سابهروال ؛2001)
پرسشنامه رضایت از مدیریت دانش: پرسشنامه استاندارد رضایت از مدیریت دانش بکرا-فرناندز و سابهروال (2001) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 12 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد. ین پرسشنامه توسط نوشاد(1393) اعتباریابی شده است.