پرسش سنج

پرسشنامه جهات شادکامی (OTH)(پترسون ؛2006)

پرسشنامه جهات شادکامی

پرسشنامه جهات شادکامی (OTH)(پترسون ؛2006) توسط پترسون  ساخته شده است که از 16 سوال در 4 مولفه تشکیل شده است که بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای (کامل مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

شاد بودن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مبارزات ما در زندگی باشد ، برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم.

شادی یک احساس درونی است که همراه با نشاط ،خنده ، لذت ، امید ، احساس رضایت و خوشبینی به صورت گذرا،حسی و بلند مدت در فرد به وجود می آید ..

 انسان موجودی شادی خواه و لذت طلب است و تمام شورها ، شوق ها و لذایذ زندگی منتظر کسانی است که با تلاش و تفکر و مقاومت ، خود را به آن می‌رسانند بنابراین ، بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم و با خود ملایم بوده و خانواده خود را بپذیریم.

اما چه باید کرد تا شادکامی در ما خلق شود؟

– ترسیم تصویری مثبت از جسم، روح و شخصیت خود : اگر خود را فردی نیرومند، استوار و بی‌باك همچون كوهی در مقابل مصائب و مشكلات تجسم كنیم، غلبه بر مشكلات آسان شده، نگرانی‌ها و تشویش‌ها تبدیل به امید و شادی و نشاط خواهد شد.

– پرهیز از تنهایی و گزینش دوستانی خوب : دوست داشتن و دوست داشته شدن یك هنر ارزنده است كه همه می‌توانند با دقت و هوشیاری از این هنر بهره‌مند شوند که به اعتقاد یکی ازدانشمندان عشق عامل سلامت و رشد افراد است.

– زندگی كردن در زمان حال : بسیاری از استرس‌ها، اضطراب‌ها و نگرانی‌هایی كه حتی منجر به مرگ افراد یا از دست دادن سلامت آنان می‌شود این است كه در زمان حال زندگی نمی‌كنند و مدام یا به فكر گذشته یا آینده نامعلوم خود می‌باشند، در نتیجه نمی‌توانند از زندگی فعلی خود لذت ببرند و شاد باشند. البته باید برای آینده هدف داشته باشیم و از گذشته تجربه‌ها را به خاطر بسپاریم.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور پرسشنامه استانداردجهات شادکامی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 16سوال پرسشنامة جهات شادکامی می­دهند

مولفه های پرسشنامه :

لذت و شادي نمرات مواد 11، 2، 14، 15.

معنی داری در زندگی، نمرات مواد (1، 8، 9، 12 )

زندگی خوب و درگیرانه، نمرات مواد (3، 5، 6، 7)

زندگی پیروزی در زندگی، نمرات مواد (4، 13، 10، 16)

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]