پرسش سنج

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی الکترونیک

مدیریت منابع انسانی

امروز سازمان ها به کارکنان خود توجه ویژه ای دارند. در محیط کسب وکار امروزی، کارکنان قلب سازمان محسوب می شوند. ازآنجاییکه اقتصاد امروزی مبتنی بر خدمات است لذا بنگاه ها برای انگیزش و افزایش بهره وری کارکنان، باید آنها را در فعالیت های کسب وکار شرکت دهند. حتی رقابت در بخش های سنتی و صنعتی نیز باعث شده است تا بنگاه ها از استراتژی های استفاده کنند تا بتوانند از منابع خود موثرتر و کارآمدتر استفاده نمایند.

مدیر منابع انسانی برای دستیابی موفقیت در کل سازمان، باید در تدوین ماموریت ، چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک سازمان شرکت داشته باشد و از آنها حمایت کند. در نهایت، به تعیین معیارهایی برای اندازه‌گیری و نشان دادن میزان موفقیت سازمان در فعالیت‌های مرتبط انجام شده کمک کند.

تعاریف مدیریت منابع انسانی

فعالیت کنار افراد مختلف ، استفاده از نیروی انسانی جهت اهداف سازمان

منابع انسانی دسته ای از افراد را که در بخشی مشغول فعالیت هستند مدیریت می کند و بر آنها نظارت دارد، تعریف دیگر این است که دسته ای از افراد هستند که عملیات یک سازمان را در دست دارند. منابع انسانی شامل هر فرد یا هر کارمند می شود که برای بهتر شدن عملکرد خود و زیر دستان خود در کار تلاش می کنند. این بحث باعث تغییر و پیشرفت چشم گیر می شود و برای سازمان ارزش ایجاد می کند. منابع انسانی در نقطه های حساس به کارکنان یاری می دهد و از آنها حمایت می کند.

وظایف مدیر منابع انسانی:

پیش از هر چیز اشاره به این نکته ضروریست که وظایف مدیریت منابع انسانی در همه سطوح سازمانی و در عملکرد کلی سازمان تاثیر قابل توجهی دارد و از دهه ۱۹۸۰ با تغییر در فلسفه وجودی انسان در سازمان ، مدیریت منابع انسانی به ‌تدریج از وظایف اشاره شده فوق فراتر رفته و در تحقق برنامه‌های استراتژیک کل سازمان مشارکت فعالی دارد .

این مدیریت می تواند با افزایش بازده کار ، اتخاذ تدابیری برای کاهش غیبت کارکنان ، طراحی صحیح مشاغل ، پیشگیری از ترک خدمت کارکنان و کاهش هزینه‌های ناشی از آن ، طراحی سیستم بهداشت و ایمنی موثر و پیشگیری از بروز حوادث و هزینه‌های ناشی از آن ، آموزش مهارت های لازم به منظور حداکثر کردن بازدهی ، جذب شایسته ‌ترین افراد ، طراحی سیستم حقوق و مزایای رقابتی و جانشین پروری برای مشاغل کلیدی هزینه‌های سازمان را کاهش و سود آن را افزایش دهد .

از وظایف مدیریت منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راهکار برای جذب نیرو

آموزش به کارمندان

مدیریت دستمزد

مدیریت روابط سازمان

رسیدگی به نیازهای کارمندان در سازمان

هر یک کارمند در یک سازمان

بهبود عملکرد کارمندان و مدیران سازمان

ایجاد انگیزه و فعالیت در کارمندان

اصول مدیریت منابع انسانی در سازمانها

محیط کاری مناسب

برای اینکار ضروری است که در ابتدا یک نکته مهم را بررسی کنید و ببینید چقدر باعث می شوید که هر روز صبح کارمندان بی صبرانه منتظر آمدن در محل کارشان باشند.

شفاف سازی وظایف

به یاد داشته باشید که کارمندان هم مثل خودتان وقتی از کارشان لذت می برند که در محیط کار بسیار کارامد وموثرباشند.لذا باید شرح وظایف هر شغلی را به طور مرتب باز بینی و بروزرسانی کنید.

توانمندسازی

ابتدا به افراد مسئولیت های پایینی بدهید و بعد موفقیت انان ، اختیارات انان را بیشتر و کارهای بیشتری را به آنها تفویض اختیار کنید تا آنان را هر روز توانمندتر کنید. کارگاه تفویض اختیار موثر می تواند در مورد اصول تفویض اختیار موثر به شما کمک های شایانی بکند.

حقوق منصفانه

پرداخت حقوق منصفانه از اصول اولیه نگهداشت منابع انسانی است. شما نمی توانید حقوق پایینی پرداخت کنید و به دنبال مدیریت منابع انسنای عالی باشید. چرا که حقوق معقول و عرف جامعه جزو نیازهای اولی کارکنان است و در موردش نباید تعلل یا بحث کرد تمامی روشهای افزایش انگیزه کارمندان و انگیزه بخشی کارمندان بر این اصل استوار هستند که شما حقوق عرف جامعه کار را پرداخت می کنید. شما نمی توانید حقوق پایین تر از عرف پرداخت کنید و بعد انتظار داشته باشید افراد به طور پیوسته در اختیار سازمان باشند. البته پرداخت بالای حقوق هم محرک خوبی نیست و انگیزه ایجاد نمی کند. حقوق در حد متعادل و عرف بازار کار پرداخت کنید سپس روی جنبه های دیگر افزایش انگیزه کارمندان تمرکز کنید.

پرسشنامه مدیریت منابع انسانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]