توضیحات
پرسشنامه رضایت شغلی اسميت ، كندال و هالين
پرسشنامه رضایت شغلی توسط اسمیت و کندال و هالین طراحی شده است پرسشنامه 20 سوال و دارای چهار بعد خود اگاهی،خویشتن داری،مدیریت روابط،اگاهی اجتماعی می باظد و بر اساس طیف لیکرت (کاملا موافق تا کاملا مخالفم)طراحی شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد رضايت شغلي، نوعي احساس رضايت و رضايت خاطر فرد از شغل خود در سازمان است كه با كار مناسب با استعدادها، ميزان موفقيت در شغل، تآمين نيازهاي منطقي، شكوفايي استعدادها، پيشرفت شغلي، تجربه هاي موفق و جو سازماني ارتباط دارد( میرکمالی، 1386).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور رضایت شغلی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 29 گویه ای پرسشنامة رضایت شغلی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
خوداگاهی |
1تا 5 |
خویشتن داری |
1تا 5 |
مدیریت روابط |
1تا 5 |
اگاهی اجتماعی |
1تا 5 |
موارد موثر بر رضایت شغلی به شرح زیر است :
- ایجاد بستر مناسب برای خلاقیت : سطح مسئولیت و آزادی عمل و استقلال کاری
- فراهم کردن زمینه خلاقیت برای کارکنان: به میزانی که افراد تشویق می شوند تا ابتکار به خرج دهند , و کارهای مخاطره آمیز دست بزنند و بلند پروازی کنند, ناشی از رضایت و علاقه به کار و حرفه خود است.
- حمایت مدیریت: میزان یا درجه ای که مدیران با زیردستان خود ارتباط بر قرار می کنند, آنها را یاری می دهند و یا از آنها حمایت می کنند.
- سیستم پاداش: میزان یا تخصیص پاداش بایستی بر اساس شاخصهای عملکرد کارکنان قرار دارد نه بر اساس سابقه, روابط و از این قبیل شاخصها.
بر اساس گفته جیمز پرسی ویژگیهایی وجود دارد که به نوعی موثر در رضایت از شغل و عدم ترک خدمت است:
- هویت بخشیدن و شخصیت دادن به افراد
- اهمیت دادن به کار آنها
- ایجاد یکپارچگی در بین کارکنان
- کنترل رفتار و مدیریت سرپرستان مستقیم
- میزان پاداشی که به افراد تعلق می گیرد
- از بین بردن تضادهای بین کارکنان و ایجاد شایسته سالاری واقعی
- ایجاد رقابت سالم و مفید در بین کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی با در نظر گرفتن عدالت
- ایجاد روحیه وفاداری و تعهد سازمانی
عملکردهای مفید در جهت رضایت از شغل
- جلوگیری از عملکردهای منفی کارکنان و بهبود نحوه عملکرد آنان
- مشخص کردن کارکنان نخبه و مفید سازمان و تقدیر به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در بین آنها
- بررسی و مشخص کردن افراد ضعیف و نوع ضعف آنان در محل کار و تقویت آنها
- افزایش همکاری کارکنان با مدیریت
- مشخص کردن نیازهای آموزشی و غیر آموزشی کارکنان
- بررسی و شناسایی کارکنان به منظور برآورد انتظارات مدیریت سازمان
- فراهم کردن امید به آینده شغلی در بین کارکنان مثل امنیت , ارتقاء و ….
- افزایش بهره وری فرد
- تعهد سازمانی فرد
- تضمین سلامت فیزیکی و ذهنی فرد
- افزایش روحیه فرد
- افزایش رضایت از زندگی
- افزایش سرعت آموزش مهارتهای جدید شغلی
دیدگاهها (0)
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.