پرسشنامه خلق و تسهیم دانش لانگلی : دانش صریح به دانشی اطلاق می شود که در قالب های رسمی، مدون، مستند شده و به راحتی قابل انتقال است. قابل لمس است و می تواند به آسانی بیان، ضبط و از طریق زبان، نمادها، نمودارها یا سایر اشکال صریح بیان شود. این نوع دانش اغلب در راهنماها، رویهها، پایگاههای اطلاعاتی، پتنتها، فرمولهای علمی و دیگر مخازن ساختار یافته یافت میشود.
ویژگی های دانش صریح عبارتند از:
1. رسمی سازی: دانش صریح به گونه ای رسمی و ساختار یافته است که امکان ذخیره سازی، بازیابی و انتقال آسان را فراهم می کند. اغلب در اسناد مکتوب، پایگاه های داده یا فرمت های دیجیتال ثبت می شود.
2. ملموس بودن: دانش صریح قابل لمس است و می توان آن را مشاهده، ثبت و به صورت عینی به اشتراک گذاشت. می توان آن را به راحتی و بدون نیاز به تفسیر گسترده به دیگران منتقل کرد.
3. دسترس پذیری: دانش صریح برای افرادی قابل دسترسی است که مهارت های لازم برای درک و استفاده از بازنمایی های رسمی که در آن به دست آمده است را دارند. این دسترسی، انتقال و انتشار آن را تسهیل می کند.
4. انتقال پذیری: دانش صریح را می توان با سهولت نسبی از فردی به فرد دیگر یا از زمینه ای به زمینه دیگر منتقل کرد. می توان آن را از طریق آموزش، مستندسازی یا مواد آموزشی منتشر کرد.
نمونه هایی از دانش صریح عبارتند از:
- رویه های عملیاتی استاندارد (SOP) برای وظایف یا فرآیندهای خاص
- نظریه های علمی و فرمول های ریاضی
- پایگاه های داده حاوی اطلاعات ساختاریافته
- دفترچه راهنمای ماشین آلات یا تجهیزات
- اسناد ثبت اختراع که اختراعات و نوآوری ها را مشخص می کند
- بهترین شیوه های مدون در زمینه های مختلف
سازمانها اغلب به دنبال جذب و مدیریت دانش صریح از طریق سیستمهای مدیریت دانش، فرآیندهای مستندسازی و برنامههای آموزشی هستند تا اطمینان حاصل کنند که اطلاعات و تخصص ارزشمند حفظ و بهطور مؤثر به اشتراک گذاشته میشوند.
به طور خلاصه، دانش صریح بیانگر اطلاعات رسمی و مدون است که به راحتی قابل بیان، ثبت و انتقال است. ماهیت ملموس آن امکان ذخیره سازی، بازیابی و انتقال کارآمد را در سازمان ها و در زمینه های مختلف فراهم می کند.
پرسشنامه خلق و تسهیم دانش
پرسشنامه خلق و تسهیم دانش لانگلی
پرسشنامه خلق و تسهیم دانش لانگلی
پرسشنامه خلق و تسهیم دانش لانگلی : یک پرسشنامه استاندارد است که مؤلفه هاي آن با توجه به نظر لانگلی دارای 5 مؤلفه است: 1ـ دانش ضمنی 2ـ دانش صریح 3ـ تسهیم اطلاعات 4ـ تسهیم دانش ضمنی 5ـ و تسهیم دانش صریح.
…
پرسشنامه تاثیر عوامل فنی – اجتماعی بر تسهیم دانش اسمیت(2006)
پرسشنامه تاثیر عوامل فنی – اجتماعی بر تسهیم دانش توسط اسمیت در سال 2006 طراحی شد.دارای 18 سوال در 5 بعد برسی می شود.سوالات بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است (خیلی کم تا خیلی زیاد) و الفای کرونباخ به دست امده بالی 0/70 می باشد.
پرسشنامه تسهیم دانش (کیم و لی؛2013)
پرسشنامه تسهیم دانش: پرسشنامه تسهیم دانش تویط کیم و لی(2013) طراحی و اعبتاریابی شده است، پرسشنامه شامل 9 سوال بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکتر می باشد، پرسشنامه دو بعد توزیع دانش و انتقال دانش را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه در پژوهش حسینی(1393) اعتباریابی شده است.
پرسشنامه تسهیم دانش جاکوبز(2007)
پرسشنامه تسهیم دانش توسط جاکوبز در سال 2007 طراحی شد . دارای 17 سوال می باشد.سوالات بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است (خیلی کم تا خیلی زیاد) و الفای کرونباخ به دست امده بالی 0/70 می باشد.