پرسش سنج

پرسشنامه کارآفرینی سازمانی(رابینز و کولتر؛1989)

پرسشنامه کارآفرینی سازمانی

پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر (ROE) در سال ۱۹۸۹ طراحی شد. این پرسشنامه مشتمل بر ۲۲ ماده می‌باشد و کارآفرینی افرادی که در یک سازمان مشغول به کار هستند را می‌سنجد. در این پرسشنامه امکان طبقه‌بندی افراد از نظر میزان کارآفرینی وجود دارد.که مشتمل بر مولفه های خلاقیت، مخاطره پذیری،استقلال طلبی، انگیزش، عزم و اراده ، اعتقاد به مقدسات می باشد.

تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه:

تعریف کارآفرینی و کارآفرین:کارآفرینی به انگلیسی (Entrepreneurship): به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن اطلاق می‌شود.

جان باتیست سی(1819): کارآفرین را به عنوان کسی که ابزار تولید را فراهم می آورد تعریف نموده است.

فرانک نایب (1921) معتقد است که کارآفرینان تلاش می کنند تغییرات بازار را پیش بینی نموده و بر اساس آن وارد عمل شوند وی همچنین بر نقش کارآفرینان در تحمل ابهام پویایی بازار تأکید دارد.

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهدشدن نشات گرفته است .بنابه تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر، کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی اداره و تقبل کند. در اوایل سده شانزدهم کسانی را که در امر هدایت ماموریت های نظامی بودند را کارآفرین می خواندند.

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه

در این تحقیق منظور از پرسشنامه کارافرینی سازمانی نمره ای است که پاسخ دهندگان به پرسشنامه کارافرینی سازمانی می دهند.

مولفه های پرسشنامه:

مولفه های پرسشنامه

سوالات
خلاقیت

1 تا 3

مخاطره پذیری

4 تا 6
استقلال

7 تا 9

انگیزه

10 تا 12
عزم و اراده

13 تا 15

اعتقاد به مقدسات

16تا 18

تعریف کارآفرینی

کارآفرینی یا Entrepreneurship واژه‌ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد.

کارآفرینی از کلمه فرانسوی “Entrepreneurs ” به معنای “متعهد شدن ” نشات می‌گیرد، اما معانی دیگری مانند دلالی نیز دارد.

کارآفرینی به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می‌شود.

کلمه کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ی کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند.

کسانی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت لغت کارآفرین را در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی به کار برده‌اند.

اقتصاد دانان نخستین کسانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینی پرداختند. ژوزف شومپــیتر، کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی می‌داند و می‌گوید: نقش کارآفرین، نوآوری است. از دیدگاه وی ارائه کالایی جدید، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید، گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و… از فعالیت های کارآفرینان است. کـرزنر نیز کـه از استــادان اقتصاد دانشگاه نیویورک می‌باشد کارآفرینی را این گونه تشریح می‌کند: کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازارها.

 

پرسشنامه کارآفرینی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]