پرسش سنج

پرسشنامه وجدان کاري( کاستا و مک کرای؛1992)

پرسشنامه وجدان کاري

پرسشنامه وجدان کاري  توسط کاستا ومک کرای در سال 1992 ساخته شد و شامل 16 سؤال از  پرسشنامه پنج عاملی شخصیت کاستا و مککرا می باشد؛ 8 سؤال از این پرسشنامه (سوالهای 8-1) مربوط به زیر مقیاس قابلیت اتکا (براي مثال من فرد بسیار شایسته و کارآیی می باشم) است و 8 سؤال دیگر (سوال های 16-9)، زیرمقیاس موفقیت مداري (براي مثال من براي دستیابی به اهداف خود سخت تلاش می کنم) را می سنجد (کاستا و مک کرای، 1992).

تعریف مولفه:

فرهنگ کار به مجموعه ارزش‌ها، باورها و دانش‌‌های مشترک و پذیرفته شده یک گروه گفته می‌شود که در انجام فعالیت‌های هدفمند آن گروه به کار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، نگرش‌های درونی شده و مورد پذیرش جمعی قرار گرفته، فرهنگ کاری آن سازمان را معرفی می‌کند (جعفری و حبیبی، 1381).

 فرهنگ کار متأثر از فرهنگ حاکم بر جامعه است. در واقع هر چه عقاید و ارزش‌های موجود در جامعه، افراد جامعه را به‌کار، تولید و ارزش‌آفرینی سوق دهند در آن جامعه، فرهنگ کار و وجدان کاری اشاعه یافته و بیشتر در درون افراد نهادینه می‌شود. رشد وجدان کاری در آحاد جامعه در محیطی امکان‌پذیر است که هنجارهای غالب در آن محیط، ارزش‌ها و باورهایی مثل سخت‌کوشی، نظم و انضباط، روحیه کار جمعی و تعهد سازمانی را تقویت می‌کند. در هر کشوری فرهنگ کار تحت‌تأثیر شرایط فرهنگی آن کشور است. در بعضی از کشورها عوامل درونی دارای اهمیت است و در بعضی کشورها و فرهنگ‌ها عوامل بیرونی دارای اثر بیشتری است. در جاهایی نیز ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی بر انگیزه کار کردن مؤثر است.

تعریف عملیاتی:

پرسشنامه پرسشنامه استاندارد وجدان کاری با استفاده از گویه های 1 تا16 که در دو مولفه طراحی شده است سنجیده می شود.

مولفه ها :

مولفه های پرسشنامه

سوالات
قابلیت اتکا

1 تا 8

موفقیت مداری

9 تا 16

وجدان کاری

مفهوم وجدان

دست پر قدرت آفرینش، گوهر گران بها و صادقی را در درون آدمی تعبیه کرده که از آن به «وجدان و نفس لوامه» تعبیر می شود. «وجدان» در لغت به معنای «یافتن حق، شعور باطن، قوه ای در باطن که انسان را از نیک و بد اعمال آگاهی می دهد» آمده است (معین، 1360). وجدان، نیرویی ناشناخته در درون انسان، اما محسوس است و مکتب های گوناگون بشری و الهی در تعریف، شناسایی و کاربرد آن، سخن ها گفته و کتاب ها نوشته اند و جملگی بر وجود، صداقت و کارآیی آن اتفاق نظر دارند و در تمجید از وجدان گفته اند:

– وجدان، بایستگی ها را از نباید ها تفکیک می کند؛

– وجدان، قاضی امینی است؛

– وجدان، نظارت می کند؛

– وجدان، راهنمای ایمن است؛

– وجدان، شکنجه می دهد و شکنجه می بیند؛

پرسشنامه روانشناسی سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]