پرسش سنج

پرسشنامه هوش فرهنگی( آنگ و ارلی؛2004)

 پرسشنامه هوش فرهنگی

پرسشنامه هوش فرهنگی  توسط آنگ و ارلی در سال 2004 ساخته شد و دارای 20 سوال بوده و هدف آن ارزیابی هوش فرهنگی و ابعاد آن (راهبرد یا فراشناخت ، دانش یا شناخت،  انگیزشی،  رفتاری) می باشد. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) طراحی شده است.و الفای کرونباخ بالای 70 درصد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه

هوش فرهنگی معانی مختلفی دارد که می تواند به منزله تکمیل کننده یکدیگر در نظر گرفته شود. هوش فرهنگی به منظور قابلیت فردی برای عمل و اداره کرده به لحاظ فرهنگی با کارایی در زمینه های گوناگون یا محیط های متعدد تعریف می شود ( آنگ و ارلی 2007 ) . یعنی ، هوش فرهنگی بررسی می کند چگونه کسی می تواند زمانیکه در یک محیط بین فرهنگی محیطی که فرد از امکانات و مهارتهای آنها شناختی ندارد ، خود را وفق بدهد و پیشرفت کند ( بریشلی  و وورسلی مکنب 2006 ) . هوش فرهنگی ، نوعی هوش است که بر روی توانایی برای درک ، استدلال و رفتار در محیط  های بین  فرهنگی مختلف ، متمرکز می شود (آنگ و همکاران 2007 ).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از پرسشنامه استاندارد  هوش فرهنگی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 20 گویه ای پرسشنامة هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004) می­دهند .

 مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

سوالات
راهبرد یا فراشناخت 

1 تا 4

دانش یا شناخت 

5 تا 10
انگیزشی

11 تا 15

رفتاری

16 تا 20

هوش فرهنگی 

عامل انگیزشی :

اشاره به ارزش ها ، اهداف و انتظارات سودمند دارد. افرادی با سطح بالای هوش فرهنگی انگیزشی ،توانایی سازگارشدن و یادگیری در حیطه زمینه فرهنگی نوین ، به علت  تمایل فطری خویش به انجام  چنین کارهایی را دارند (آنگ و همکاران 2007 )

عامل شناختی :

اشاره به دانش درونی دارد که با این فرایند و استدلال اطلاعات ،سرو کار دارد ( ارلی و آنگ 2003 ) . هوش فرهنگی  شناختی ، آگاهی داشتن از اختلافات میان فرهنگ ها را با توجه به ابعاد اساسی ارزش های فرهنگی را در بر میگیرد.

هوش رفتاری :

اشاره به (( آشکار سازنده بیرونی یا آشکار کردن عمل دارد : یعنی آنچه که مردم انجام می دهند بدون اینکه به آن فکر کنند )) (آنگ و همکاران 2007 ). افرادی با سطح بالای هوش فرهنگی رفتاری، می توانند دارای یک روش مناسب با زمینه های فراهنگی گوناگون در خصوص چنین رفتارهایی مثل صدا، زبان احوال پرسی و حرکات اجتماعی باشند. (گادی کانت ، تینگ تومی و چو آ ،1988 )

پرسشنامه روانشناسی سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]