پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) که شامل 36 گویه و دارای مولفه های مشارکتی (توانمند سازی،تیم محوری،قابلیت توسعه)،ثبات و یکپاچگی (ارزش های بنیادی،توافق، یکپارچگی)انعطاف پذیری (به وجود آوردن تغییر ،تمرکز بر مشتری،یادگیری سازمانی) ،ماموریتی(هدایت راهبردی،اهداف و مقاصد،فرادید) می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
فرهنگ سازمانی بر می گردد به الگویی از ارزش ها ،عقاید و رفتار های یاد گرفته شده از گذشته به همراه تجربه ای که در خلال تاریخ سازمانها ،توسعه یافته و تمایل دارد در ترتیبات عمده و رفتاری اعضا آشکار شود(هیل،2000،به نقل از گودرزوند و همکاران،1389).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از فرهنگ سازمانی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 36 گویه ای پرسشنامة فرهنگ سازمانی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات | ||
مشارکت |
1تا 9 |
||
توانمند سازی |
تیم محوری |
قابلیت توسعه |
|
یکپارچگی |
10 تا 18 |
||
ارزش بنیادین |
توافق |
یکپارچگی |
|
انعطاف پذیری |
19 تا 27 | ||
به وجود اوردن تغیر | تمرکز بر مشتری |
یادگیری سازمانی |
|
ماموریتی |
28 تا 36 | ||
هدایت راهبردی | اهداف و مقاصد |
فرادید |
فرهنگ سازمانی
تعریف دنیسون از فرهنگ سازمانی
دنیسون معتقد است که، فرهنگ سازمانی به ارزشهای اساسی، باورها و اصولی ارجاع می شود که همچون شالوده ای محکم به نظام مدیریتی خدمت می کنند. علاوه بر آن هم ارزشها و باورها و هم نظام مدیریتی، باعث تقویت آن اصول اولیه می گردند. این اصول و ارزشها ماندگارند، چون برای اعضای سازمان حاوی معاونی و مفاهیم خاصـــی می باشند.
از لحاظ معنوی فرهنگ، واژهای فارسی است که از دو جز مرکب «فر» و «هنگ» تشکیل یافته است. «فر» به معنی جلو و «هنگ» از ریشه اوستایی «تنگنا» و به معنی کشیدن و بیرون کشیدن گرفته شده است. در زبانهای انگلیسی و فرانسوی واژه Culture بکار میرود و نیز معنای آن کشت و کار یا پرورش بوده است (مشبکی ۱۳۸۰٫ ص ۴۳۶). ولی هیچگاه در ادبیات فارسی به طور مستقیم به مفهومی که برخاسته از ریشه کلمه باشد نیامده است.
دیدگاهها (0)