پرسش سنج

پرسشنامه عملکرد سازمانی (کلایکومب و همکاران ؛1999)

پرسشنامه عملکرد سازمانی کلایمب

پرسشنامه عملکرد سازمانی توسط کلایکومب و همکاران (1999) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 5 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت (خیلی زیاد تا خیلی کم)می باشد، این پرسشنامه توسط غلام پور(1393) اعتباریابی شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

عملکرد سازمانی:

پرسشنامه استاندارد عبارت است از دستیابی به اهداف سازمانی ویا اجتماعی یا فرا رفتن ار آنها و انجام مسولیت هایی که سازمان به عهده دارد (آقاجانی و جعفری کناری، 1392). عملکرد سازمانی یکی از مهم ترین سازه هاي مورد بحث در پژوهش¬هاي مدیریتی است و بدون تردید مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکت هاي تجاري به حساب می آید. شاخص هاي عملکرد سازمانی را می توان به دو دسته ذهنی و عینی تقسیم نمود.

 شاخص هاي عینی عملکرد سازمانی، به شاخص هایی اطلاق می شود که به صورت کاملاً واقعی و براساس داده هاي عینی قابل اندازه گیري باشد. از جمله شاخص هاي عینی عملکرد سازمانی می توان به شاخص هاي سودآوري نظیر بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایه گذاري، و سود هر سهم بازده سهام، اشاره نمود. شاخص هاي ذهنی عملکرد سازمانی بیشتر شاخص هایی را شامل می شود که برمبناي قضاوت گروه هاي ذینفع سازمان شکل می گیرد.

از جمله این شاخص ها می توان به رضایت مندي مشتري، رضایت مندي کارکنان، موفقیت در ارائه محصولات جدید و غیره اشاره نمود (ابزری و همکاران، 1388). بهبود عملکرد سازمانی در ابعاد مختلف، از مهمترین دغدغه های سازمان ها اعم از تولیدی و خدماتی  است. افزایش عملکرد سازمانی هم از حیث بقای سازمان در محیط رقابتی و هم از حیث سودآوری و توسعه کسب و کار حائز اهمیت است. بمنظور ارتقای عملکرد سازمانی، راهکارها و متغیرهای زیادی مورد استفاده و آزمون قرار گرفته است که شاید یکی از رایج ترین آن ها، کیفیت و نحوه مدیریت بوده است(نام بیسان، 2013).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

عملکرد سازمانی: بر اساس پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی کلایکومب و همکاران (1999) سنجیده می شود.

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

منابع سوالات
عملکرد سازمانی کلایکومب و همکاران (1999)

1تا 5

عملکرد سازمانی

مدیریت عملكرد سازمان یك فرآیندو روش است كه یك رویكرد یكپارچه برای برنامه ریزی كسب و كار، بودجه بندی و پیش بینی امور مالی،فروش، بازاریابی, عملیات و منابع انسانی را فراهم می‌كند. هرگاه پیاده سازی شود، استراتژی‌های سازمان را به برنامه ها و اجراهایشان ارتباط می‌دهد، بنابراین به سازمان‌ها كمك می‌كند تا موفق شوند. تعدادی از تعاریف و شرایط رقابت برای مدیریت عملكرد سازمان وجود دارد. برخی از شرایط رقابتی عبارتند از: مدیریت عملكرد كسب و كار، مدیریت عملكرد سازمانی، مدیریت عملكرد مالی. ما مدیریت عملكرد سازمان  را ترجیح میدهیم زیرا این برنامه گسترده ای از شركت را نشان می‌دهد. برای حمایت از آن، مدیریت عملكرد سازمان شامل فرآیندهای مدیریت زیر است:

 تنظیم هدف و تعریف مدل كسب و كار

 بودجه بندی، برنامه ریزی و پیش بینی

 یكپارچه كردن نتایج و بستن كتابها به صورت دوره‌ای

 گزارش نتایج برای ذینفعان داخلی و خارجی

 تجزیه و تحلیل عملكرد در مقابل، برنامه، سالهای گذشته، در سراسر بخش‌ها و محصولات

 سپس مدلسازی مجدد- ایجاد سناریوها

پرسشنامه مدیریت رفتار سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]