پرسش سنج

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویسوکی و کروم (JDI)

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی توسط ویسوکی و کروم ساخته شده است که از 39 گویه و 5 خرده مقیاس کار (10 سوال)، سرپرست (8 سوال)، همکار (10 سوال)، ارتقاء (5 سوال) و پرداخت (6 سوال) تشکیل شده است که به منظور سنجش رضایت شغلی بکار می رود.

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی

تعریف مفهومی:

پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی، یک حس مثبت و مطبوع و پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است . این حالت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی ، سطح بالای رضایت شغلی، منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارکنان می شود. لوک معتقد است رضایت مندی شغلی ناشی از ارزیابی شغل به عنوان امری است که رسیدن یا امکان رسیدن به ارزش های مهم شغلی را فراهم می آورد (قلی زاده و همکاران، 1389).

رضایت شغلی به عنوان یک عامل اساسی بر بسیاری از ویژگی های رفتار فردی و عملکرد سازمان تاثیر می گذارد. رضایت شغلی موجب افزایش بهره وری و تعهد فرد در سازمان، تضمین کننده سلامت فیزیکی و ذهنی فرد و هم چنین موجب افزایش روحیه فرد می گردد (قلی زاده و همکاران، 1389).

رضایت شغلی احساسات و نگرشهای مثبتی است که افراد به شغل خود دارند. رضایت شغلی نیروی انسانی از عوامل مؤثر در افزایش کارایی و بهره وری و کاهش تشویش، غیبت کاری، تأخیر در کار، ترک خدمت، فعالیت اتحادیه و بازنشستگی زودرس است (خاوری و یوسفیان،1386).

فیشر و هانا رضایت شغلی را عامل روانی قلمداد می کنند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند؛ یعنی اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را برای فرد تأمین کند، فرد از شغلش راضی است. در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد، فرد شروع به مذمت شغل می نماید و در صدد تغییر آن بر می آید (خاوری و یوسفیان،1386).

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی

مولفه های پرسشنامه:

مولفه های پرسشنامه

سوالات
مقیاس کار

1 تا 10

سرپرست

11 تا 18
همکار

19 تا 28

ارتقاء

29 تا33
پرداخت

34 تا 39

 

پرسشنامه مدیریت منابع انسانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]