پرسش سنج

پرسشنامه سرمایه انسانی(پیکه وهمکاران؛2002)

پرسشنامه سرمایه انسانی

پرسشنامه سرمایه انسانی با الگوگیری از پرسش نامه پیکه و همکاران (2002) طراحی شد. این مقیاس از 10 گویه تشکیل شده است. هرکدام از گویه ها به صورت طیف لیکرت 5 درجه ای از کاملا مخالفم (1)، مخالفم (2)،  نظری ندارم (3)، موافقم (4)، و کاملا موافقم (5) تنظیم شده است. با سؤالاتی مانند: (اعضاء هيات علمي دانشگاه از لحاظ شايستگي در سطح بالايي قرار دارند؛ اعضاي هيات علمي دانشگاه به صورت مداوم ايده­ هاي جديدي را ارائه مي دهند.)  سرمایه انسانی را می­سنجد.

تعریف مفهومی:

پرسشنامه استاندارد سرمایه انسانی : موجودی شایستگی‌ها، دانش، ویژگی‌های اجتماعی و شخصیتی شامل خلاقیت، تجسم در توانایی برای انجام کاری جهت تولید ارزش اقتصادی است. سرمایه انسانی دید اقتصادی جامعی از انسان فعال در اقتصاد است، در حالی که تلاشی برای کسب پیچیدگی بیولوژیکی، اجتماعی، روانشناسی و فرهنگی است به طوریکه در اثرات متقابل اقتصادی یا صریح با هم تقابل دارند.

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از سرمایه انسانی است كه پاسخ دهنده­گان به سوالات 10 گویه ای پرسشنامة سرمایه انسانی می­دهند.

سرمایه انسانی

به طور کلی، اقتصاددانان چیزی را «سرمایه» می‌دانند که در فرآیند تولید نقشی بر عهده داشته باشد. ما می‌توانیم در مورد افراد، اینگونه استدلال کنیم که ما به طرق مختلف روی خودمان «سرمایه‌گذاری» می‌کنیم تا بتوانیم کارآیی خود را افزایش دهیم.

بنابراین «سرمایه انسانی» ما مجموعه‌ دانش، مهارت‌ها، استعدادها و تحصیلاتی است که ما در طول سال‌ها کسب کرده‌ایم.

اگر همه‌ عوامل دیگر را برای همه‌ افراد یکسان فرض کنیم، افرادی که سرمایه انسانی بیشتری داشته باشند یا حداقل در مورد شغل خود سرمایه انسانی بیشتری داشته باشند، از کارآیی بیشتری برخوردار بوده و دستمزد بالاتری دارند.

البته اینجا فرض «یکسان گرفتن دیگر عوامل» بسیار مهم است؛ چرا که تنها سرمایه انسانی نیست که میزان دستمزد را مشخص می‌کند. دستمزد‌های ما همچنین به عرضه و تقاضای کاری که انجام می‌دهیم و کارآیی دیگر سرمایه‌های موثر در شغل ما، بستگی دارد. برای مثال در بسیاری از کارها حتی ماهرترین کارگرها هم نمی‌توانند به اندازه‌ ماشین‌آلات موجود در آن حرفه کارآیی و تولید داشته باشند.

مفهوم سرمایه انسانی، مخصوصا از این جهت مهم است که چرا ما موقعیت‌های شغلی فعلی را برای کسب تحصیلات بیشتر رها می‌کنیم. برای مثال، از دیدگاه یک اقتصاددان، رفتن به دانشگاه سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه انسانی یک فرد است و برای مثال تفاوتی با تعمیر یا بهبود یک ماشین برای تولید بیشتر و بهتر ندارد.

پرسشنامه مدیریت منابع انسانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]