پرسش سنج

پرسشنامه جرأت­ ورزی (گمبریل و ریچی ؛1975 )

پرسشنامه جرات ورزی (گمبریل و ریچی ؛1975 )

پرسشنامه جرأت ­ورزی (گمبریل و ریچی ؛1975 ): برای تشخیص سطح جرأت ­ورزی دانش­ آموزان استفاده شد این پرسش­نامه دارای 40 ماده در دو بخش است و هر ماده آن یک موقعیت را نشان می‌دهد که نیازمند رفتار جرأت­ورزانه است. ضریب روایی  این آزمون را گمبریل و ریچی 39/0تا 70/0 و پایایی آن را 87/0  برای درجه ناراحتی (میزان و شدت ناراحتی فرد در هنگام روبرو شدن با این موقعیت‌ها) و 86/0 برای احتمال پاسخ (میزان احتمال رخ دادن موقعیت برای فرد) گزارش نمودند(گمبریل و ریچی، 1975).

در ایران نیز حکمتی (1380) همسانی درونی این پرسشنامه را بر پایه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 76/0 برای ناراحتی از پاسخ و 83/0 برای احتمال ارائه پاسخ گزارش نموده است. این پرسش­نامه دارای 5 گویه می‌باشد که شامل 1) خیلی زیاد 2) زیاد 3) کم 4) خیلی کم 5) هرگز می‌باشد. این پرسش­نامه توسط بهرامی در سال 1375 ترجمه و مورد استفاده قرار گرفته شده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

در عقیده صاحب­نظران، جرأت­ورزی یا ابراز وجود شیوه­ای از ابراز نیازها، خواسته ­ها و احساسات است که به معنای به رسمیت شناختن حقوق خود، در عین احترام گذاشتن به حقوق دیگران است. در واقع هدف از ابراز وجود، حمایت از حقوق شخصی بدون تجاوز به حقوق دیگران است.

لانگ و جاکویوسکی (1976)، مهارت جرأت­ورزی را چنین تعریف می­کنند:” جرأت­ ورزی شامل گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش به شیوه مناسب، مستقیم وصادقانه است، به نحوی که حقوق دیگران را زیر پا نگذاریم.” آلبرتی و امونز (1982)، نیز جرأت­ورزی را چنین تعریف کرده­اند: ” رفتاری که شخص را قادر می­سازد به نفع خودش عمل کند و بدون بی­توجهی به حقوق دیگران، حق خود را بگیرد

. در هر دو تعریف بر رعایت و احترام به حقوق دیگران تاکید می­شود و اشاره شده است که افراد باید بتوانند بین گرفتن حق خود و پایمال کردن حقوق دیگران تفاوت قائل شوند (به نقل از قوطاسلو، 1385).جرأت­ورزی متشکل از هفت دسته پاسخ است. سه دسته از آن­ها پاسخ­های منفی هستند که عبارتنداز: ابراز عقاید نامعمول یا متفاوت، تقاضای تغییر از دیگران و رد درخواست­های نامعقول آن­ها، چهار پاسخ دیگر مثبت هستند: قبول کاستی­های خود، رد­و ­بدل کردن تعارف، شروع و ادامه تعاملات وابراز احساسات مثبت، اغلب افراد در جنبه­های منفی یا تعارض­آمیز مشکل دارند، بنابر این بیش­تر پژوهش­ها و آموزش­ها در این جنبه صورت گرفته است (هارچی و مارشال، 1999).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور پرسشنامه استانداردجرأت­ورزی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 40سوال پرسشنامة جرأت­ورزی می­دهند

مولفه های پرسشنامه :

مولفه

منبع سوالات
درجه ناراحتی (گمبریل و ریچی ؛1975 )

20

احتمال پاسخ

(گمبریل و ریچی ؛1975 )

20

پرسشنامه جرأت ­ورزی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]