پرسش سنج

پرسشنامه تحول سازمانی بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر 

پرسشنامه تحول سازمان

پرسشنامه تحول سازمان بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر (ایجاد احساس ضرورت و فوریت، ایجاد ائتلاف راهنما، توسعه چشم انداز و استراتژی، انتقال چشم انداز تحول به دیگران، توانمند سازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر، خلق پیروزی های کوتاه مدت، جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر، نهادینه ساختن دیدگاه های جدید در فرهنگ)پرسشنامه دارای 42 سوال در 7 مولفه می باشد.

تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه

تحول سازمانی:

پرسشنامه استاندارد تحول سازمانی ، ایجاد و توسعه راه حل‌هاي خلاقانه و جدید است. فرآیندي که با هدف توانمندسازي کارکنان براي پذیرش تغییر در محیط کسب و کار فعلی آنها انجام می‌شود. این نوع از تحول زمان بر است و می‌بایست برنامه‌ریزي شده باشد و شرط تحقق آن هدایت و حمایت مدیریت ارشد سازمان است .تحول سازمانی نیازمند تصویري مطلوب از آینده است و بر جنبه‌هاي نرم‌افزاري سازمان و فرهنگ سازمانی(جنبه‌هاي انسانی و اجتماعی سازمان( تکیه دارد و البته شامل برنامه‌هایی نیز براي جنبه‌هاي سخت‌افزاري سازمان است.

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه

در این تحقیق تاثیر تحول سازمانی  از طریق پرسشنامه طراحی شده ارزیابی می شود.

مولفه های پرسشنامه:

مولفه های پرسشنامه

سوالات
ایجاد احساس ضرورت و فوریت

5-1

ایجاد ائتلاف راهنما

10-6
توسعه چشم انداز و استراتژی

13-11

انتقال چشم انداز تحول به دیگران

18-14
توانمند سازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر

23-19

خلق پیروزی های کوتاه مدت

28-24
جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر

33-29

نهادینه ساختن دیدگاه های جدید در فرهنگ

42-34

تاریخچه تحول سازمانی

تحول سازماني كه نوعي استراتژي بهسازي است از اواخر دهه 1950 و اواخر دهه 1960 مطرح شد ؛ و بر اساس آن پويايي گروه تئوري و عمل مرتبط با تغيير مواردي استوار است. كاربرد و حاصل علوم كه تحول سازماني از آنها نشأت مي گيرند. براي بهبود سازگاري و تطبيق بين افراد و سازمان، ‌بين سازمان و محيط و ميان عناصر و اجزاي سازماني نظير استراتژي، ساختار و فرآيندها، رهنمودهايي ارائه مي‏دهد كه اين رهنمودها از طريق برنامه‏ها و فعاليت‏هاي ايجاد تغيير كه هدف آن رفع مشكل در شرايط خاص و مشكل ساز است اجرا مي‏شود.

پرسشنامه تحول سازمان

پرسشنامه مبانی مدیریت سازمانی

5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]