پرسش سنج

پرسشنامه اعتماد سازمانی (یو و کاناواتاناچایی؛2002)

پرسشنامه اعتماد سازمانی

پرسشنامه اعتماد سازمانی (یو و کاناواتاناچایی؛2002)توسط یو و کاناواتاناچایی ساخته شده که با مقیاس لیکرت سه بعد اعتماد مبتنی بر شناخت و اعتماد مبتنی بر تاثیر و گرایش به اعتماد را مورد سنجش قرارداده که شامل 12 سوال بوده است. این پرسشنامه در پژوهش رستمی (1392) اعتباریابی شده است.و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

اعتماد سازمانی: اعتماد، به میزان آسیب­پذیری تمایلات و اشتیاق یک طرف تعامل به اقدامات طرف مقابل بدون در نظرگرفتن توانایی کنترل و نظارتی که فرد بر طرف مقابل دارد، گفته می­شود(رستمی، 1392). اعتماد براي موفقيت سازماني، انجام تغييرات مداوم در نقش­ها و تكنولوژي­ها و همچنين طراحي مشاغل و مسئوليت­ها ضروري مي­باشد. اعتماد مي­تواند اثرات درون فردي و بين فردي ايجاد كند، و روابط درون و برون سازمان را تحت تأثير قرار دهد.(دانایی­فرد ،رجب زاده و حصیری،1388).

اعتماد بین مدیریت و کارکنان بر کیفیت مدیریت تاثیر زیادی خواهد داشت بنابراين افول اعتماد در سازمان­هاي دولتي، يكي از مسائلي است كه باعث ايجاد كاركناني بي­انگيزه و بی­تفاوت مي­شود و اجراي كند برنامه­ها را سبب مي­گردد و در مقابل کارکنان بی اعتماد نسبت به سرپرست و سازمان که بخش کوچکی از اجتماع می باشد هیچ انگیزه ودلخوشی برای اعتماد به اجتماع وجامعه نخواهند داشت. (قلی­پور،پورعزت،حضرتی ،1388) و همچنین سطح پایین اعتماد باعث می­شود که کارکنان جریان اطلاعات را در سازمان منحرف کنند و سوءظن و بدگمانی در بین کارکنان رواج یابد و ارتباطات باز و صادقانه در سازمان از بین برود و تصمیمات سازمان کیفیت مطلوبی نداشته باشد(فرهنگ ،1389).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

برای سنجش اعتماد از طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه یو و کاناواتاناچایی(2002) استفاده شده است و سوالات 1 تا 12 پرسشنامه مربوط به متغییر اعتماد می باشد.

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه اعتماد سازمانی (یو و کاناواتاناچایی؛2002)توسط یو و کاناواتاناچایی ساخته شده که با مقیاس لیکرت سه بعد اعتماد مبتنی بر شناخت و اعتماد مبتنی بر تاثیر و گرایش به اعتماد را مورد سنجش قرارداده که شامل 12 سوال بوده است. این پرسشنامه در پژوهش رستمی (1392) اعتباریابی شده است.و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

اعتماد سازمانی: اعتماد، به میزان آسیب­پذیری تمایلات و اشتیاق یک طرف تعامل به اقدامات طرف مقابل بدون در نظرگرفتن توانایی کنترل و نظارتی که فرد بر طرف مقابل دارد، گفته می­شود(رستمی، 1392). اعتماد براي موفقيت سازماني، انجام تغييرات مداوم در نقش­ها و تكنولوژي­ها و همچنين طراحي مشاغل و مسئوليت­ها ضروري مي­باشد. اعتماد مي­تواند اثرات درون فردي و بين فردي ايجاد كند، و روابط درون و برون سازمان را تحت تأثير قرار دهد.(دانایی­فرد ،رجب زاده و حصیری،1388).

اعتماد بین مدیریت و کارکنان بر کیفیت مدیریت تاثیر زیادی خواهد داشت بنابراين افول اعتماد در سازمان­هاي دولتي، يكي از مسائلي است كه باعث ايجاد كاركناني بي­انگيزه و بی­تفاوت مي­شود و اجراي كند برنامه­ها را سبب مي­گردد و در مقابل کارکنان بی اعتماد نسبت به سرپرست و سازمان که بخش کوچکی از اجتماع می باشد هیچ انگیزه ودلخوشی برای اعتماد به اجتماع وجامعه نخواهند داشت. (قلی­پور،پورعزت،حضرتی ،1388) و همچنین سطح پایین اعتماد باعث می­شود که کارکنان جریان اطلاعات را در سازمان منحرف کنند و سوءظن و بدگمانی در بین کارکنان رواج یابد و ارتباطات باز و صادقانه در سازمان از بین برود و تصمیمات سازمان کیفیت مطلوبی نداشته باشد(فرهنگ ،1389).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

برای سنجش اعتماد از طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه یو و کاناواتاناچایی(2002) استفاده شده است و سوالات 1 تا 12 پرسشنامه مربوط به متغییر اعتماد می باشد.

مولفه های پرسشنامه :

مولفهمنبعسوالات
اعتماد مبتنی بر شناخت(یو و کاناواتاناچایی؛2002)1-4
اعتماد مبتنی بر تاثیر(یو و کاناواتاناچایی؛2002)5-8
گرایش به اعتماد(یو و کاناواتاناچایی؛2002)9-12

  • مفید بودن
5

دیدگاه‌ها (0)

  • [text text-238 "جوابها را به حروف وارد کنید"]
  • [quiz quiz-98 "سه به اضافه چهار؟ | هفت" "شش را از ده کم کنیم؟ | چهار" "دو ضرب در چهار؟ | هشت" "سه ضرب در سه؟ | نه"]